ANNONSE

Prisjakt utvider og klargjør nylansering: “En spennende tid”

Linn Adine Andersen

"Vil fremgå enda tydeligere som en selvstendig og uavhengig tjeneste".

ANNONSE

Prisjakt rigger seg til i det som er et marked i stadig endring og som nylig har fått en ny storkonkurrent på banen. I mange år har prissammenligningstjenestene Prisjakt.no og Prisguiden.no jobbet sammen for å bygge dette segmentet.

Den tiden er forbi. Klarna kjøpte opp Pricerunner og medfølgende Prisguiden.no i slutten av 2021. Nylig var betalingsgiganten klar for å lansere resultatene av oppkjøpet i sin egen app – og Prisguiden.no legges ned.

Vi synes det er oppriktig synd at Prisguiden.no forsvinner. Den har i mange år vært en klar, tydelig og helnorsk konkurrent, og en alternativ tjeneste for norske forbrukere. Vi har bygget dette segmentet sammen, og skapt en populær kategori, sier Norgessjef i Prisjakt, Christoffer Reina, til Netthandel.

– Hvilke direkte konsekvenser har det for Prisjakt at Klarna nå legger ned Prisguiden.no, men legger alle tilhørende tjenester samt nye til egen app?

Vi ser ikke at dette har noen direkte konsekvenser for Prisjakt. Det som er vårt hovedfokus nå som eierne har valgt å kaste inn håndkleet og innlemme tjenestene i et større shoppingunivers, er å stille større krav til oss selv. Dette for å fortjene forbrukernes oppmerksomhet og tillit.

Som en tjeneste hvor vi utelukkende har fokus på å guide forbrukere, bygger vi vår forretningsmodell på å gi forbrukere nok innsikt til å ta beslutninger som er best for dem. Mange superapper vil ha hele kjøps- og kundereisen, men det er ikke vårt mål. Vår modell bygger først og fremst på å hjelpe forbrukeren i undersøkelsesfasen, fra valg av produkt til man finner best pris, noe vi tror hjelper til å minimere unødvendige kjøp for forbrukeren, konstaterer Reina.

Vinn-vinn-løsninger

I et marked som stadig er i endring, rigger Prisjakt seg til. Til høsten planlegges en storslagen lansering av nye Prisjakt Eksperter, men en soft launch før sommeren vil gi de nyttig innsikt i forkant av den fulle lansering.

Vi skal lansere Prisjakt Ekspert, hvor uavhengige eksperter innen sine områder vil lansere tester, guider og skrive redaksjonelt innhold, alt for å hjelpe forbrukeren, forteller Reina.

Selv om ekspertene er uavhengige vil det også gjøres tester og skrives guider om produkter fra Prisjakts samarbeidspartnere. Hvilke ønsker man ikke å røpe helt enda.

Dessuten er det mange andre områder som utvides og forbedres i disse dager.

For å dekke markedet enda bedre enn vi gjør i dag jobber vi med å lansere nye produktkategorier, og her bruker vi mye av den nye AI-teknologien som har kommet og som vi allerede har benyttet oss av i en lengre periode. Vi vil komme tidligere i gang med å hjelpe forbrukeren å finne de riktige produktene.

Allerede er det gjort lignende grep i Sverige hvor resultatene er svært positive.

Vi er kjent med hvordan markedet responderer på dette og ikke minst ser vi hvordan forbrukerne har nytte av det – dette er klare vinn-vinn-løsninger.

"Legger ekstra trykk på nå"

Avslutningsvis peker Reina på de nevnte endringene i netthandelsbransjen. Netthandel får ukentlige rapport om nettbutikker som går så det suser – og de som virkelig sliter om dagen.

Det samme gjelder forbrukerne, som tydelig fortsatt har shoppinglystne men som i flere tilfeller kniper igjen lommebøkene, eller shopper på kreditt.

Selv beskriver Reina tiden vi er inne i som ekstremt spennende. 

Det er mange skriverier om at inkassosaker øker betraktelig. Vi legger ekstra trykk på nå og vil fremgå enda tydeligere som en selvstendig og uavhengig tjeneste – ikke en shoppeapp – men som en nyttig og 100 prosent transparent tjeneste. Vi er inne i en spennende tid i netthandel hvor det har skjedd mye de siste årene, og ser en tendens til vekst i disse dager i markedet vi er i, avslutter Reina. a

 

Del artikkel: