ANNONSE

Prisjaktsjefen om Klarnas satsinger: ”Forbrukeren blir taperen”

Administrerende direktør i Prisjakt, Peter Greberg.
Foto: Prisjakt
Linn Adine Andersen

"Vi vil være en motvekt til gigantene".

 

ANNONSE

Denne uken ble det klart at Klarna kjøper Pricerunner for 9,2 milliarder svenske kroner. Sammenligningstjenesten skal integreres i Klarnas app, som dessuten blir enda mer tilpasset global shopping, etter nyheten kom på onsdag om deres alt-i-ett app.

Peter Greberg, administrerende direktør i Prisjakt, mener Klarna allerede i prinsippet er en markedsplass - og at forbrukerne vil tape på dette.

Klarna vil eie hele kjeden, alt fra research til kjøp - og inkasso. Det er et interessant oppkjøp for netthandelsbransjen. Men det finnes potensielt sett en taper, og det er forbrukerne. For kommer man til å kunne stole på Pricerunner når de har eiere som gjør kjøp til forbruk? Nå finnes det bare en prissammenlignings-side igjen i Norden, og det er Prisjakt, sier Greberg til Ehandel.

LES OGSÅ: Her er alt du bør vite om Klarnas oppkjøp av Pricerunner

Han uttaler videre at han håper Pricerunner vil drives videre på en måte som gjør at kundene fortsatt vil kunne ta riktig beslutninger, og faktisk få vite om den prisen de ser oppgitt er billigst.

Jeg vet at Klarna selv benekter at de er i ferd med å bli en markedsplass. Men jeg vil sammenligne dem med akkurat dét, en markedsplass. De har nå også lansert en shopping-app som praktisk talt eier hele kjeden. Så hva skiller dem fra Google Shopping og Amazon? Det finnes jo en kjøpknapp og et eget økosystem i Klarna-appen, sier Greberg.

I Klarnas nye alt-i-ett app vil forbrukerne kunne handle fra nettbutikker verden over, også de som ikke allerede er tilknyttet Klarnas betalingsløsninger. Dette gjennom et virtuelt engangskort, som forbrukerne overfører penger til. Med dette kortet kan de betale hele kjøpssummen - også når varene i handlekurven er fra ulike nettbutikker.

LES OGSÅ: Klarna lanserer alt-i-ett app - et virtuelt engangskort er nøkkelen

Greberg mener Klarnas utvikling er spennende, og forteller at han nå anser betalingsgiganten som en del av "det store maskineriet".

Det blir interessant å se om man kan holde føttene på jorden og fortsatt stå på forbrukerens side, uttaler Greberg.

Videre vil Prisjakts oppdrag i følge Greberg bli desto viktigere.

Vi skal fortsette å stå på forbrukerens side og ha et sterkt community med anmeldelser. Vi skal også ha ekte folk som forteller om sine butikker og produkter. Det er noe som er ganske unikt for oss - sammenlignet med globale giganter der reviews bygger på crowdsourcing. Vi vil være en motvekt til gigantene, forteller han, og legger til:

Vi tilfører ny data hele tiden for å gjøre beslutningsprosessen enklere for forbrukerne. Vi jobber tett med netthandlere og forbrukere for å være troverdige og vi er nå den eneste frittstående aktøren på det nordiske markedet hva gjelder prissammenligninger.

I løpet av 2022 vil Prisjakt lansere flere feature-tjenester, noe selskapet ønsker vente å komme med mer informasjon rundt. Dette fordi man er redd for at konkurrenter skal kopiere deres løsninger, deler den administrerende direktøren.

Det må holdes litt hemmelig nå med tanke på at vi har store konkurrenter som kanskje vil kopiere våre løsninger. Det har skjedd før, sier Greberg, som ikke vil gi et konkret eksempel på det, sier Greberg.

Del artikkel: