Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Priskrig: Ny nettbutikk tar opp kampen med gigantene

Magnus Svarstad, daglig leder i Printmax og Munnbindtilalle.no.
therese.karlsrud.haugen

"Vi holder på så lenge apotekene fortsetter å lure kundene sine"

 

 

ANNONSE

I forrige uke ble det innført påbud om bruk av munnbind når man reiser kollektivt i Oslo. Det pålegger mange privatpersoner og husholdninger store utgifter.  Nå krever Magnus Svarstad, som lanserte nettbutikken Munnbindtilalle.no i forrige uke, at tilbydere av munnbind tar et felles ansvar for å sette et tak på prisene.

Selv tar han tre kroner per munnbind, som tilsvarer omtrent halvparten av det for eksempel Boots apotek selger tilsvarende munnbind for av typen LyncMed.

Svarstad har drevet med import i mange år gjennom selskapet Printmax, som først ble startet som en ren nettbutikk for trykksaker. Når munnbind-anbefalingen kom i august tok han derfor en prat med en av sine norske leverandører, som kjøper mye varer i Kina.

Jeg forstod at det ikke var noe som helst mangel på munnbind. Allikevel solgtes de på dette tidspunktet for 10 kr stykket på apotekene. Etter å ha tenkt meg nøye om bestemte jeg meg for at billige munnbind kunne være mitt bidrag i denne vanskelige tiden, og bestilte derfor et parti på en million munnbind fra en leverandør jeg stoler på, og som har levert varer av høy kvalitet til oss tidligere, forteller Svarstad til Ehandel. 

Han mottok varene få dager før det ble påbud i Oslo, og på kort tid har over halvparten av varelageret blitt solgt.

Det oppstod jo en enorm trafikk på bare noen få dager. Fra null til de første tusen salgene nærmest over natten, men heldigvis har vi gode systemer og en fantastisk logistikkpartner i Wepack som hjalp oss håndtere det. 

"Lurer på hvorfor det selges så dyrt"

Svarstad finner det bemerkelsesverdig at de store apotekkjedene kan selge munnbind så dyrt. Men til Nettavisen hevder både Boots og Apotek 1 at de har satt ned prisene og fulgt etter innkjøpsprisen.

149,- for 50 stk er jo prisen apotekene også tok før krisen. Når kostprisen er så lav lurer jeg heller på hvorfor så mange kan selge munnbind så dyrt. Med de prisene vi har går det rundt, og vi tjener litt penger, sier Svarstad.

Det har vært mye debatt rundt munnbind den siste tiden. Ikke bare om pris og den smitteforebyggende effekten av disse, men også kvaliteten. Blant annet har siktelsen av Idar Vollvik og hans selskaper satt fokus på dette i media. Svarstad skal imidlertid ikke ha opplevd nevneverdige problemer rundt troverdigheten blant sine kunder.

Vi har brukt mye tid på akkurat dette. Produktet vi selger er fra en av verdens største produsenter, og det samme de selger på Boots. Useriøse aktører har nok bidratt til å gjøre folk skeptiske, men jeg opplever ikke det som noe problem. Vi får veldig god omtale fra kundene våre, sier han og legger til:

Vi pakker ikke om, jukser ikke i ludo, og selger varer av høy kvalitet med alle sertifiseringer.

Startet logistikksenter for nettbutikker

"Munnbind til alle" virker dog til å være et midlertidig prosjekt og det er Printmax som er Svarstads hovedgeskjeft.

Vi holder på så lenge apotekene fortsetter å lure kundene sine. Om de vil bli kvitt oss kan de bare sette ned prisen til nivået før corona. Den dagen prisen returnerer til normalen ser jeg ikke noe rom for vår tjeneste i markedet, og det er kanskje like greit. 

På Printmax kan kundene regne ut pris og sende forespørsel via nettsiden på alt fra trykk, klær og bannere. Svarstad har dessuten også startet et eget logistikksenter i Polen gjennom Printmax, som nå har begynt å pakke og sende varer for andre norske nettbutikker med kunder i EU.

For mange er det mye mer fornuftig enn å importere til Norge for så å eksportere til EU. Det er blitt en liten forretning i seg selv, og nå sender vi titusenvis av pakker hver måned, avslutter han.

Del artikkel: