ANNONSE

Prisscanner millioner produktsider: ”Klargjør internasjonal lansering”

Vetle Leinonen-Roeim, Anders Åberg og Robin F. Jørgensen v/Reprice.
Foto: Alexander Schultz
Linn Adine Andersen

2023 blir et begivenhetsrikt år for Reprice.

ANNONSE

Norske Reprice har hatt hendene fulle denne våren og kan se frem til en enda travlere høst.

Selskapet, som samler prisdata fra over halvannen million produktsider, vil med sitt prisoptimaliseringsverktøy sikre at kundene enkelt kan implementere sin prisstrategi på hele produktsortimentet.

Nå skal de dessuten hjelpe e-handlere å stå sterke når de nye reglene i moderniseringsdirektivet trer i kraft.

Med det sanksjonsregimet som kommer nå blir det viktigere å følge med. Forbrukertilsynet har med de siste bøtene signalisert at det vil bli store sanksjoner for overtredelser, sier Robin Frugaard Jørgensen, CCO i Reprice, til Netthandel.

Bøtene Jørgensen henviser til er milliongebyrene ilagt de tre kosmetikkaktørene Blush, Blivakker og Coverbrands som Netthandel tidligere har skrevet om. Grunnet feilaktig førprising i markedsføringen under Black Friday og Cyber Monday i 2021 ble de tre aktørene ilagt bøter på til sammen 13,7 millioner kroner.

Det er flere som er opptatt av dette nå enn før, og det er et skille mellom de som har vært bevisste dette en god stund og som har lagt opp forretningen slik at de kan følge loven, og de som fremdeles avventer noe, sier Anders Åberg, medgründer og CEO.

Reprice har som en del av en større tjenestelansering utviklet en løsning som skal hjelpe nettbutikker med førpris-problematikken. Løsningen monitorerer blant annet kampanjepriser og rapporterer om produkter som kan være i brukk med markedsføringsloven.

– Hvorfor er det så komplisert å holde kontroll på førpriser under kampanjeperioder?

Å jobbe med priser kan være ekstremt dynamisk. Man prismatcher konkurrenter og følger med på markedsutviklingen. Utfordringen når man kommer til Black Week for eksempel, er å vite hvordan prisene har utviklet seg nøyaktig de siste 30 dagene. Slik konkurransesituasjonen er nå justerer man ofte prisene ytterligere og hyppigere, forklarer Åberg.

"Et taktisk grep"

Det norske selskapet har utvidet og består i dag av gründer og CEO Anders Åberg, CTO Vetle Leinonen-Roeim, i tillegg til CCO Robin Frugaard Jørgensen. Trioen har brukt mye av våren på å sette seg nøye inn i regelverket og har gått mange runder for å kvalitetssikre arbeidet.

I dag er den nye løsningen til testing hos et knippe kunder og ytterligere tjenester knyttet til løsningen er fremdeles under utvikling.

Reprice planlegger nemlig en større satsing i høst – da skal man både hente fersk kapital og iverksette en internasjonal ekspansjon. Knyttet til den internasjonale utvidelsen lanserte man dessuten torsdag denne uken en splitter ny nettside – også en stor investering for det Sandefjord-baserte selskapet.

Vi har fått støtte fra Innovasjon Norge og eksterne investorer for å løfte produktet og klargjøre en internasjonal lansering. Dette ferdigstiller vi nå og planlegger å lansere i høst. Vi har gjort en stor jobb med å posisjonere produktet riktig på det internasjonale markedet og bygget et nytt grensesnitt som skal være bedre enn det de andre nordiske konkurrentene har, sier Åberg.

Så langt har Reprice investert rundt to millioner kroner i satsingen. Hvor i Norden man først lanserer er fremdeles ikke bestemt, men det meste peker mot Sverige.

Verktøyet vårt fungerer like bra i det tyske eller franske markedet for eksempel, det er ingenting som stopper oss sånn sett. Men fordi vi jobber med norske og nordiske kunder i dag føler vi at vi har mye erfaring i dette markedet og det er et taktisk grep for oss å starte her, sier Jørgensen.

Fersk kapital skal øke veksttakten

I 2022 endte Reprice’ driftsinntekter på rett over 2,6 millioner kroner, en økning på nærmere 80 prosent fra 2021. Driftresultatet er nærmest uforandret fra -329 000 kroner i 2021 til -330 000 kroner i 2022.

I det som kan beskrives som et stramt kapitalmarked planlegger Reprice kapitalhenting til høsten. Dette er de spente på hvordan vil gå.

Vi ønsker å gjøre en stor satsing og har fått positive tilbakemeldinger fra eksisterende investorer, konstaterer Åberg.

Vi har et veldig godt kundegrunnlag i Norge og en stor kundebase. Det finnes gode muligheter for å vokse og vi håper med ny kapital å sette enda mer fart på egen vekst, legger Leinonen-Roeim til.

Anders påpeker dessuten at Reprice ikke henter penger for å dekke et løpende underskudd. De ønsker å vokse raskere og har hatt god inntjening hele veien.

Vi klarer oss uten finansiering men ser at det kan gi raskere vekst. Vi har en solid inntjening og det vi henter vil utelukkende gå til å øke veksttakten, runder Åberg av.

Del artikkel: