Klarna har tatt tempen pĂ¥ hvilke produkter nordmenn handler mest av pĂ¥ nett – og det viser seg at vi i stadig økende grad tyr til netthandel nĂ¥r vi skal ha klær og sko.
Samtidig handler færre nordmenn dagligvarer pĂ¥ nett, sett i et globalt perspektiv. Det viser nemlig betalingsaktørens ferske undersøkelse som er gjennomført i 18 vestlige land.
Klær og sko er den klart mest populære kategorien. 12 prosent flere nordmenn netthandlet disse varene sammenlignet med fjorĂ¥ret. NĂ¥r det kommer til dagligvarer er dette, ifølge undersøkelsen, langt mer vanlig Ă¥ handle pĂ¥ nett i utlandet enn her hjemme. Det er bare i Belgia og Ă˜sterrike at færre netthandler dagligvarer enn i Norge, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Til felles for samtlige land i undersøkelsen er det kategorien klær og sko som troner pĂ¥ topp som mest populær Ă¥ handle pĂ¥ nett. Det er ifølge Elvestad flere faktorer som pĂ¥virker resultatene i en slik undersøkelse, som for eksempel tilgjengelighet, leveringstid og produktsortiment.
Forskjellige netthandlemønster innenfor ulike kategorier handler bĂ¥de om tilgjengelighet til fysiske butikker, handlevaner, produktsortimentet, men ogsĂ¥ hvor raskt og enkelt varene kan leveres. Spesielt det siste er netthandel av farmasøytiske produkter i Sverige et godt eksempel pĂ¥. Her handles dette i stor skala pĂ¥ nett. Det henger nok nøye sammen med at du ofte kan fĂ¥ medisiner eller andre varer pĂ¥ døren – gjerne samme dag eller dagen etter du bestiller. Da blir dette for mange en bedre løsning enn Ă¥ reise til det lokale apoteket og stĂ¥ i reseptkø, sier Elvestad.
Innen disse kategoriene netthandler vi mest, sammenlignet med utlandet:
- Klær og sko – 41 prosent (46 prosent)
- Helse og skjønnhet – 29 prosent (31 prosent)
- Underholdning – 28 prosent (31 prosent)
- Elektronikk – 24 prosent (31 prosent)
- Farmasøytiske produkter – 23 prosent (24 prosent)
- Sport og fritid – 23 prosent (25 prosent)
- Dagligvarer – 14 prosent (25 prosent)
- Smykker og accesoirer – 13 prosent (17 prosent)
- Hus og hage – 12 prosent (20 prosent)
- Bilprodukter – 12 prosent (18 prosent)
- Barneprodukter – 12 prosent (21 prosent)
- Erotiske produkter – 11 prosent (14 prosent)
Tallene er hentet fra Klarnas Shopping Pulse og andelen nordmenn, eller andelen av gjennomsnittet for alle de 18 landene i undersøkelsen, som oppgir de har netthandlet innenfor kategorien i løpet av den siste mĂ¥neden ifølge Klarnas Shopping Pulse for 2. kvartal 2023. Tallene i parentes gjelder globalt.Â