ANNONSE

Produktene som nordmenn handler mest akkurat nå

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
Foto: Klarna
Linn Adine Andersen

Kun i Belgia og Østerrike handler færre dagligvarer på nett enn i Norge.

ANNONSE

Klarna har tatt tempen på hvilke produkter nordmenn handler mest av på nett – og det viser seg at vi i stadig økende grad tyr til netthandel når vi skal ha klær og sko.

Samtidig handler færre nordmenn dagligvarer på nett, sett i et globalt perspektiv. Det viser nemlig betalingsaktørens ferske undersøkelse som er gjennomført i 18 vestlige land.

Klær og sko er den klart mest populære kategorien. 12 prosent flere nordmenn netthandlet disse varene sammenlignet med fjoråret. Når det kommer til dagligvarer er dette, ifølge undersøkelsen, langt mer vanlig å handle på nett i utlandet enn her hjemme. Det er bare i Belgia og Østerrike at færre netthandler dagligvarer enn i Norge, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Til felles for samtlige land i undersøkelsen er det kategorien klær og sko som troner på topp som mest populær å handle på nett. Det er ifølge Elvestad flere faktorer som påvirker resultatene i en slik undersøkelse, som for eksempel tilgjengelighet, leveringstid og produktsortiment.

Forskjellige netthandlemønster innenfor ulike kategorier handler både om tilgjengelighet til fysiske butikker, handlevaner, produktsortimentet, men også hvor raskt og enkelt varene kan leveres. Spesielt det siste er netthandel av farmasøytiske produkter i Sverige et godt eksempel på. Her handles dette i stor skala på nett. Det henger nok nøye sammen med at du ofte kan få medisiner eller andre varer på døren – gjerne samme dag eller dagen etter du bestiller. Da blir dette for mange en bedre løsning enn å reise til det lokale apoteket og stå i reseptkø, sier Elvestad.

Innen disse kategoriene netthandler vi mest, sammenlignet med utlandet:

  • Klær og sko – 41 prosent (46 prosent)
  • Helse og skjønnhet – 29 prosent (31 prosent)
  • Underholdning – 28 prosent (31 prosent)
  • Elektronikk – 24 prosent (31 prosent)
  • Farmasøytiske produkter – 23 prosent (24 prosent)
  • Sport og fritid – 23 prosent (25 prosent)
  • Dagligvarer – 14 prosent (25 prosent)
  • Smykker og accesoirer – 13 prosent (17 prosent)
  • Hus og hage – 12 prosent (20 prosent)
  • Bilprodukter – 12 prosent (18 prosent)
  • Barneprodukter – 12 prosent (21 prosent)
  • Erotiske produkter – 11 prosent (14 prosent)

Tallene er hentet fra Klarnas Shopping Pulse og andelen nordmenn, eller andelen av gjennomsnittet for alle de 18 landene i undersøkelsen, som oppgir de har netthandlet innenfor kategorien i løpet av den siste måneden ifølge Klarnas Shopping Pulse for 2. kvartal 2023. Tallene i parentes gjelder globalt. 

Del artikkel: