ANNONSE

Rakettvekst for den kinesiske storspilleren: Slik har Temu fått fotfeste i Vesten

Har dobbelt så mange andregangskjøpere som Walmart og Target i USA.
Linn Adine Andersen

Forrige uke presenterte PDD Holdings sine resultater for fjerde kvartal, 2023. Med sitt litt anonyme navn ringer det kanskje ingen umiddelbare bjeller, men PDD Holdings er altså det kinesiske konsernet som står bak Pinduoduo og lillebroren Temu – hvorav sistnevnte virkelig har tatt det amerikanske og europeiske markedet med storm.

I rapporten viste konsernet til en kraftig inntektsøkning på 123 prosent. Omsetningen landet i kvartalet på 88,88 milliarder yuan, tilsvarende litt over 132 milliarder kroner med dagens kurs.

Hvor mye av omsetningen som kan tilskrives Temu, avslørtes imidlertid ikke. Samtidig rapporterer andre kilder nøyaktig samme inntekter for Temu alene.

Doblede inntekter

Mens Temu har tatt vesten med storm, har flere talspersoner i Norge uttrykt bekymring. Blant annet hva gjelder Temus miljøbelastning, tatt i betraktning at de tilrettelegger for salg direkte mellom forbrukere og fabrikker, for deretter å pakke varene raskest mulig på et fly som frakter bestillingene fra Kina til Europa og USA.

ANNONSE

I USA skal de dessuten virkelig ha funnet veien til amerikanernes hjerter. Og det med slagordet "Shop like a billionaire". Det er klart det kan friste å shoppe som en milliardær selv om lommeboka kniper og styringsrenta i landet ditt er den høyeste på 23 år.

Ifølge tall fra Earnest Analytics, omtalt av ChannelX, kan vi nå virkelig begynne å se fotavtrykkene til Temu i den ville vest.

Disse tallene viser nemlig at Temu vokser, ikke overraskende, i rekordfart. Inntektene deres skal ha landet på 247 milliarder yuan i 2023, nesten en dobling fra 130 milliarder i 2022. Dette tilsvarer med dagens kurs godt over 366 milliarder kroner.

Driftsresultatet skyter i været og øker med 93 prosent til 58 milliarder yuan. Og i fjerde kvartal alene skal inntektene ha vært 89 milliarder yuan – en økning på 123 prosent – nøyaktig samme tall som eierkonsernet PDD Holdings rapporterer.

Ikke bare mange, men lojale kunder

Samme kilde skal ha dessuten ha gjennomført undersøkelser som viser at nærmere 30 prosent av Temus førstegangskjøpere kommer tilbake for å handle en andre gang. Dette er dobbelt så mange andregangskjøpere som kjempene Walmart og Target kan vise til.

Andre interessante funn er blant annet at 18 prosent av amerikanske husholdninger har handlet hos Temu siden de lanserte. Det betyr at over 22 millioner hjem i USA har fått varer levert med fly fra Kina til egen stue. Omtrent.

Det viser seg også at tilnærmet alle av Temus kunder også handler jevnlig hos Walmart og Amazon. Med en utvilsom sterk kundebase har nå altså fått bekreftet at Temus kunder også er lojale. Det er ikke uten grunn at Amazon, og andre storspillere her hjemme i Europa, kanskje skjelver litt i buksene nå mens man ser på Temus vekstpiler skyte i været.

Del artikkel: