Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Rapport avslører: Disse anses som de mest bærekraftige merkevarene

Erik Elvingsson Hedén, daglig leder i SB Insight.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

... i hvert fall ifølge Ola Nordmann.

ANNONSE

For 13. året på rad kårer merkevarestudiet Sustainable Brand Index hvilke merkevarer nordmenn oppfatter som mest bærekraftig. I perioden desember 2022 til og med februar 2023 er 29 000 nordmenn i alderen 16-75 år blitt spurt om deres mening.

På toppen av listen – uavhengig av bransje – troner markedsplassen Finn.no som vinner av kåringen for andre året på rad. På andreplass finner vi Posten Norge som har klatret opp fra 12. plass i 2022. På den andre enden av lista finner vi moteaktørene Gina Tricot, Vic og Bikbok på henholdsvis 268., 264. og 262. plass.

Finn.no har vært en ledende aktør innen gjenbruk og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats, sier Erik Elvingsson Hedén, daglig leder i SB Insight, organisasjonen bak Sustainable Brand Index.

Totalt er 268 merkevarer i 24 ulike bransjer med i undersøkelsen, og vi har tatt en nærmere titt på bransjene e-handel, pakke- og logistikkbransjen samt kles- og motebutikker.

På topp i e-handel

Som nevnt er det Finn.no som er kåringens største vinner denne gangen, også innen kategorien e-handel. Nordmenn oppfatter markedsplassen som landets mest bærekraftige merkevare i en tid hvor gjenbruk virkelig er i fokus.

Vi er ydmyke og glade over å vinne denne kåringen for andre år på rad, det er veldig stas få tilliten til det norske folk et år til. Det inspirerer oss til å fortsette med å utvikle produktet for folk, slik at det blir lettere å ta bærekraftige valg i hverdagen.

Finn.no har som mål å gjøre det bærekraftige alternativet til det åpenbare valget, og har vist dette det siste året ved å lansere Fiks ferdig som gjør det enkelt og trygt å selge og kjøpe på Torget, og vi har lansert Nybrukt mobil som gjør det enklere og tryggere å kjøpe brukte telefoner. Vårt store mål er å få folk til å tenke nytt før brukt og denne kåringen viser at vi er på rett vei, forteller Anja Bergstrøm, bærekraftansvarlig i Finn.no, til Ehandel.

Etter Finn.no ligger Godtlevert med en total ranking på 60, etterfulgt av Fjellsport (66), Oda (91), Komplett (156), Lyko (157), Zalando (178), Nelly.com (222), NetOnNet (230), Miinto.no (231) og Indiska (241)

"Et gledelig resultat"

Innen pakker og logistikk ligger Posten Norge på topp, for fjerde året på rad.

Dette er et gledelig resultat og viser at vår innsats for en bærekraftig utvikling blir lagt merke til. Internt er en slik kåring til stor inspirasjon for alle våre medarbeidere som står på for en bærekraftig utvikling, sier Tone Wille, konsernsjef for Posten, i en pressemelding.

De resterende på listen består av Bring (33), Helthjem (80), Postnord (116) og DB Schenker (238).

Vil innføre faktiske målinger

På toppen av lista innen kles- og motebutikker finner vi XXL. Sportsutstyrkjeden følges av disse merkevarene på topp ti i kategorien: Sport 1 (88), Intersport (93), H&M (135), Cubus (138), Dressmann (151), Kappahl (161), Lindex (168), Match (189 og Høyer (201).

SB Insights påpeker i sin rapport at de ikke måler det faktiske nivået av bærekraftige tiltak i virksomhetene, kun hvordan merkevarene oppfattes av forbrukerne.

Vi ønsker å skape en positiv sirkel, der vårt fokus på persepsjon fører til at forbrukere engasjerer seg mer i bærekraftig ytelse og stiller spørsmål ved merkevarer rundt hva de gjør, står det skrevet i rapporten.

Dog jobbes det med en fremtidig løsning hvor undersøkelsen skal vise både oppfattelse av merkevarenes bærekraftige tiltak, samt hvilke faktiske tiltak merkevarene gjør. Dette skal være et langvarig prosjekt som selskapet håper vil øke merkevarenes arbeid med bærekraft.

Del artikkel: