ANNONSE

Reddet matvarer for 290 millioner – nå etterlyser de en matkastelov

Foto: Too Good To Go
Linn Adine Andersen

Har forbrukerne på sin side.

ANNONSE

Dagligvarer for totalt 70 millioner kroner kunne havnet i søpla i 2021. Det sørget matredder-appen Too Good To Go for å unngå med sine mer enn 1,6 millioner forbrukere som kjøper forundringsposer.

Nå etterlyser selskapet en matkastelov som skal forhindre matbedrifter i å kaste helt fin og spiselig mat.

Matredding handler om å unngå å kaste helt fin overskuddsmat. Samtidig er det et økonomisk perspektiv ved dette. Forbrukere sparer penger, siden det er snakk om rabatterte varer, og butikkene slipper å kaste mat til store verdier, sier kommunikasjonssjef Lene Kallum i Too Good To Go, og fortsetter:

Appen er ett av flere verktøy som bedrifter kan ta i bruk for å redusere svinnet sitt. For å klare å nå Norges mål om å halvere matkastingen innen 2030, trengs en rekke parallelle tiltak.

I Too Good To Go-appen ble det i 2021 solgt 2,2 millioner forundringsposer i Norge med overskuddsvarer. Antall solgte poser har økt med 50 prosent sammenlignet med fjoråret, men det er ikke nok at forbrukerne skal ta på seg ansvaret for overskuddsmateriale, mener Kallum.

LES OGSÅ: Matredder-appen øker i alle ledd – passerer 1,6 millioner brukere

"Myndigheter må gjøre sitt"

Estimater fra NORSUS viser at det i Norge blir kastet rundt 130 000 rød og bakervarer hver dag. Dette er i tillegg til forbrukersvinnet på 170 000 brød daglig. Til sammen utgjør dette over 109 millioner brød og bakervarer som havner i søpla hvert år.

Forbrukerne i undersøkelsen vår påtar seg ansvar for å redusere sin del av det norske matsvinnet, men det pekes også på at butikker, myndigheter og andre må gjøre sitt. Videre ønsker 84 prosent av respondentene at det innføres en matkastelov, sier Kallum om funnene fra selskapets egen rapport.

Per i dag har ikke Norge lover som forbyr matbedrifter å kaste mat, men 107 matbedrifter er tilsluttet den frivillige bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn, opplyser selskapet.

Andre funn i undersøkelsen viser at 78 prosent av respondentene mener forbrukerne har hovedansvaret for å redusere matsvinn i Norge. Samtidig er 57 prosent enige i at nettopp matbedrifter bør lovpålegges å gi bort spiselig mat og drikke fremfor å kaste den, ved at det innføres en matkastelov.

Del artikkel: