Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik sparte de flere hundretusener på skadde pakker: “Verdt det”

Foto: Oskar Garnes, gründeren av nettbutikken Greencom, her på SpillExpo i Stavanger.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Tross alt verst for kunden".

ANNONSE

Siden etablering i 2018 har Oskar Garnes drevet nettbutikken Greencom. Han er gründer og daglig leder i selskapet som utvikler, produserer og distribuerer PC-er beregnet for gaming, laptoper, e-sport-skjermer og annet PC-utstyr.

Selskapet har med årene vokst jevnt og trutt og i 2022 endte omsetningen på 17,2 millioner kroner. For året regner man med å øke med nærmere 150 prosent og budsjettet for 2023 er satt til 42 millioner kroner.

Vi har siden oppstart vokst til å bli en ledende aktør innen gaming i Norge, der vi nå har nådd en betydelig markedsandel. Vi har utvidet vårt produktsortiment og lansert et bredt spekter av gaming-produkter, forteller Oskar Garnes til Ehandel.

Måtte ut med flere hundre tusen kroner

Gjennom fjoråret solgte Greencom 2700 gaming-maskiner, et tall som er forventet å øke til 5500 i år. Tidlig oppstod det dog et problem som skulle vise seg å koste selskapet dyrt.

Med Bring og Postnord som logistikkpartnere sendte Greencom utstyr, gjerne til en verdi rundt 20 000 kroner, hjem til kundene som hovedsakelig befinner seg i Norge. Med trippel bølgepapp, skumklosser og antistatisk fyllmateriale trodde man at utstyret var i trygge hender på ferden hjem til kundene.

Den gang ei. I løpet av et år måtte Greencom håndtere oppimot 50 skadde pakker – hvilket for dem utgjorde summer på flere hundre tusen kroner.

Det er ekstremt sjeldent at det skjer noe under frakt, men i og med at vi sender såpass dyre varer må vi ofte ut med store summer for dette. Det er tross alt verst for kunden, som har gledet seg til en ny PC, men som henter pakken og finner en ødelagt PC. Dette fikser vi ved å ekspress-sende ny PC til kunden, som igjen blir dyrt for oss, forteller Garnes.

Han peker på hvordan problemet lett kunne vært unngått dersom transportører håndterte pakkene mer forsiktig. Ei heller PostNord og Brings refusjonssystem er optimalt, mener gründeren.

Et stort problem for oss her er at Postnord og Bring opererer etter en fast sats per kilo på hvor mye de kan refundere hvis en pakke skulle forsvinne eller skades. Denne er på rundt 270 kroner per kilo, noe som gjør at de refunderer maks 2700 kroner dersom en PC til 20 000 kroner som veier 10 kilo forsvinner eller skades under frakt, forklarer han.

Nytt design ga betydelig reduksjon

I dag har Greencom sluttet å benytte seg av PostNords tjenester og bruker kun Bring som fraktleverandør. Men, den største endringen er at Greencom i dag har redusert antall skadde pakker med hele 60 prosent på kun to måneder.

Og dét er som følger av gründerens kreative designendringer på emballasjen.

Noe av det første vi gjorde var å klistre på røde varseletiketter. Dette tenkte jeg ikke skulle ha noe som helst effekt, men overraskende nok så ble det plutselig mye færre sendinger som ble skadet. Dette er antageligvis fordi transportører forstod at dette ikke bare var en stor og tung kasse, men at det var noe som faktisk var skjørt, sier Garnes, før han fortsetter:

Dette ga meg senere en idé om å endre fysisk emballasje også. Med inspirasjon fra et sykkelmerke som også hadde gjort noe lignende, så endret vi emballasjen til å avbilde en stor og tydelig LED-skjerm.

Til venstre ser man Greencoms originale emballasje. Til høyre har vi deres oppgraderte emballasje med print av en LED-skjerm.

Nå forventer Greencom å spare mellom 200-300 000 kroner årlig, takket være et par enkle grep på emballasjen. I tillegg til LED-skjermen som er printet på pappen er det utformet nye, solide håndtak på sidene av esken som gjør det enda enklere å flytte dem.

Også endringen fra Postnord til Bring har vist seg å gi resultater.

Her har det også vært en reduksjon i antall skadede og forsvunnede sendinger. Selv om Bring er rundt 30 prosent dyrere enn Postnord, så vil jeg si at det er en kostnad som er verdt det, sier Garnes.

Nå jobber gründeren med å finspisse enda flere designmessige endringer på toppen av eskene, samtidig som han forsøker å redusere antall forsvunnede sendinger.

Ehandel har kontaktet både Postnord og Bring med spørsmål om deres rutiner ved skader på emballasje. Ingen har partene har svar på vår henvendelse.

Del artikkel: