Før sommeren startet for fullt tok vi en prat med blant andre salgs- og markedssjef i Stormberg, Nina Johansen. I begynnelsen kunne hun fortelle at hun gledet seg til en hektisk og shoppingfylt sommer – noe det virkelig ble.
Juli ble en rekordmåned for turtøysprodusenten. Både turister og nordmenn sørget for en vekst på over 60 prosent i flere av butikkene samt en ellevill økning på 90 prosent i nettbutikken. Dét er Johansen mer enn godt fornøyd med.
Vi ble veldig overrasket over at vi fikk en såpass stor vekst som vi gjorde både i nettbutikken og flere av våre fysiske butikker i Norge og Sverige. Det at været har vært såpass varierende og til tider ganske regnfullt, har gitt oss meget gode besøkstall i Stormberg-butikkene. Samtidig har også nettbutikken har hatt den beste julimåneden noensinne! Rett og slett vanvittig gøy, forteller Johansen til Netthandel.
Nordmenn bak nettbutikkvekst
Tidligere i sommer var det også klart at Stormberg ville lansere flere kampanjer for å forsøke å tømme et overfylt lager. Dette har gitt gode resultater.
Produktekspertene i våre fysiske butikker melder om gode tilbakemeldinger fra kunder på både priser og vareutvalg gjennom kampanjen. Været har vært varierende, noe som passer Stormberg-segmentet veldig bra. Vi har solgt store mengder med varer gjennom sommeren og har gode planer for å holde trykket oppe gjennom høsten og vinteren, forteller hun.
Så er vi nysgjerrige. Er det uforberedte turister i flipflops og shorts som har reddet omsetningen når regnet bykset ned?
Det har vært mange turister innom butikkene våre, men også gode besøkstall fra lokale som tyder på en god kombinasjon. I nettbutikken er det primært nordmenn som har handlet, avslutter Johansen.