I sommer tok Ehandel en nærmere titt på nettopp hvem som er landets største influensere på medieplattformen Instagram. Kanskje ikke så overraskende, er det fotballstjerna Erling Haaland som trumfer på toppen av denne listen med sine 18,8 millioner følgere.
Denne gangen har Prisjakt lagt norske influensere under lupen – for å se nettopp hvor stor effekt influensernes reklamesamarbeid har på egne statistikker. Funnene viser tydelige topper i interessen for spesifikke produkter kort tid etter at reklamene er publisert på Instagram.
LES OGSÅ: Liste: Disse er Norges største influensere på Instagram
Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt, forteller til Ehandel at nordmenns kjøpsinteresse forandret seg tydelig etter at Haaland publiserte et samarbeid med HyperIce 1. september i år på sin Instagramkonto @erling.haaland. Bildet illustrerer fotballstjerna selv som benytter seg av HyperIces massasjerulle, kanskje bedre kjent for flere som foam roller.
Resultatene er klare. I perioden 1.-8.september økte interessen for massasjwprodukter med 24 prosent. Dette er sammenlignet med de syv dagene innen Haaland publiserte samarbeidet.
Kjøpsinteressen for massasjeapparatet HyperIce Hypervolt GO økte med hele 367 prosent i samme periode. For HyperIces samtlige produkter økte interessen med 167 prosent.
Lignende tendenser ser man også i Prisjakts tall når det gjelder Haalands samarbeid med Samsung. Den 1.juli publiserte han nemlig et bilde og samarbeidet med merkevaren Samsung. I uken som fulgte økte nordmenns kjøpsinteresse med henholdsvis 20, 30 og 24 prosent for de tre ulike Samsung Galaxy-modellene S22 Ultra 128GB, S20 FE 128 GB og S22 Ultra 256 GB.
Under samme periode minsket kjøpsinteressen for hele telefonkategorien med 3,5 prosent. Samsungs produkter presterte altså betydelig bedre enn snittet under perioden, etter Haalands innlegg om Samsung, forteller Reina.
Klæbo og Harm følger like etter
Prisjakt har også tatt en nærmere titt på influenseren Vegard Harm, @vegardharm, som forøvrig står på scena under årets NXT-konferanse som vert, samt skistjerna Johannes Høflot Klæbo, @johanneshk.
Harm publiserte den 29.juni et reklamesamarbeid med Bergans. Interesseren for varemerket Bergans steg den påfølgende uken med 33 prosent. Den 31.august fortsatte samarbeidet med Bergans med en ny post, og den påfølgende uken steg interessen varemerket Bergans med 21 prosent.
Klæbo publiserte den 29.juni et innlegg i samarbeid med varemerket Fischer, og den 30.juni et innlegg i samarbeid med varemerket Hoka. Nordmenns kjøpsinteresse for varemerkene steg henholdsvis 4 og 32 prosent den følgende uken etter publisering.