Etter at den finske hjemleveringstjenesten Wolt ble kjøpt opp av amerikanske DoorDash har selskapet levert flere spennende satsinger. I slutten av 2021 lanserte Wolt sin egen dagligvare Wolt Market.
Deretter fulgte nyheten om Wolt+, en abonnementstjeneste for ivrige og faste brukere av tjenesten. I juni meddelte Helthjem og Wolt at de sammen ønsker å rette fokus mot C2C og bruktvarer, og lovet kundene at varer bestilt på markedsplassene FINN og Tise skal kunne leveres hjem på maks 60 minutter.
Tallene for fjoråret står klart – og Wolt leverer denne gang en tredobling av omsetningen. Resultatet av dette blir et fortsatt fokus på vekst samtidig som man utvider til flere av landets byer. Dette skriver E24.
Som hele bransjen har vi blitt godt hjulpet av korona. I tillegg gjorde vi flere nye lanseringer i 2021. Vi lanserte i Bergen, Lillestrøm og Sandnes, i tillegg gikk vi inn i varehandel. Det har spilt inn i veksten, sier daglig leder Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt.
Omsetningen for 2021 endte på 233 millioner kroner, mot 81 millioner kroner i 2020. Driftsresultatet ender på 2,79 millioner kroner, og årsresultatet på 2 millioner kroner, mot 1,5 millioner i 2020.
Nå skal Wolt videre til flere av landets byer. Det koster, og den kortsiktige gjelden øker ettersom man investerer i nye ekspansjoner. Stenersen forteller dessuten at enda flere spennende satsinger vil lanseres fremover.
Dette er en lavmargin bransje, og du trenger skala for å bli lønnsom. Vi satser på vekst og vil gjøre mange spennende lanseringer fremover. Blant annet vil vi fortsette å skalere opp vår abonnementsordning for levering til flere byer, sier Stenersen.
LES OGSÅ: Helthjem satser med Wolt – skal levere bruktvarer på halvtimen
LES OGSÅ: Hjemleveringens svar på Netflix – Wolt lanserer abonnement
LES OGSÅ: Wolt lanserer dagligvare: "Vår største og viktigste satsing noensinne"