Med inntekter på 72,2 milliarder kroner i 2021 leverer Coop sine beste tall noensinne i Norge. Omsetningen er en økning på 1,1 milliarder fra 2020. Tøffere konkurranse og økte kostnader gir dog en svarer resultatmargin.
Driftsresultatet (EBIT) landet på 2,1 milliarder kroner tilsvarende en margin på 2,9 prosent. Resultatet før skatt (EBT) ble 2,6 milliarder, tilsvarende en margin på 3,6 prosent. Alle tallene inkluderer Coops bygg- og dagligvarekjeder inkludert bidrag fra eiendomsdrift og finans, opplyser dagligvareaktøren.
Vi er godt fornøyde med å øke omsetningen og andelen i et marked preget av svært tøff konkurranse. Våre fantastiske medarbeidere står på hver dag for å levere de beste kundeopplevelsene. Utviklingen er en solid tilbakemelding fra kundene, som også er våre eiere, om at det lønner seg å velge Coop.
Når vi i Coop snakker om verdiskapning, tenker vi ikke på å gjøre noen få rike, men skaper verdier for mange. Med 27.000 ansatte i Coop i Norge, og mer enn 2 millioner medeiere som deler overskuddet, er vi en solid samfunnsaktør. Det er et ansvar vi er bevisst på. Det er derfor ekstra stas å dele et rekordstort kjøpeutbytte etter et år som var krevende for mange, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Coop tester energismart pilotbutikk – "usedvanlig spennende"
Extra kan bli vekstvinner i år
Coops dagligvarekjeder, som inkluderer Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken, skal ha økt sin samlede markedsandel fra 29,3 prosent i 2020 til 29,7 prosent i 2021. Spesielt skiller Extra seg ut, med en økning i markedsandel fra 15,6 prosent i 2020 til 16,4 prosent i 2021.
Alle våre kjeder har en solid posisjon, og et mangfold av ulike kjedekonsepter har alltid vært Coops styrke. De seneste årene har særlig Extra-toget tatt fart og vokser mest i markedet. Denne veksten har fortsatt inn i 2022 og det vil overraske meg om ikke kjeden avslutter første halvår som vekstvinneren innen dagligvare. Vi lykkes også tilsvarende godt med byggevarekjeden Obs Bygg. Det er begge suksesshistorier med solide konsepter som også utmerker seg innen arbeidet med bærekraft. Begge kjedene ble nylig trukket frem som best i bransjen på bærekraft av Norsk Kundebarometer, sier Stokke.
Videre forteller konsernsjefen om en tøff marginutvikling og hvordan markedene preges av den globale situasjonen.
Dette gir seg blant annet utslag i økte kostnader knyttet til energi, transport og råvarepriser. Vi har derfor en mer krevende og ikke minst viktigere jobb enn noen gang tidligere med å sørge for lavest mulig dagligvarepriser. Uavhengig av situasjonen gjør vi alltid vårt ytterste for å bidra til at våre kunder og medeiere får det beste utvalget til lavest mulig pris, avslutter Stokke.
LES OGSÅ: Coop henter ny kjededirektør fra IKEA