ANNONSE

Rekordinntekter for den 25 år gamle nettbutikken – som snur fra pluss til minus

Foto: Skjermdump Superkul.no
Kostnadene økte med 18 prosent mot 2022.
Linn Adine Andersen

Inntekten fortsetter å vokse for Superkul.no, som selger kostymer, gaveartikler og en rekke annet tilbehør innen smykker og interiør i tillegg til klær. Her finner man altså det meste.

Nettbutikken leverer i 2023 nok et rekordård hva gjelder inntekter, men snur derimot til minus på bunnlinja etter flere år med positive resultater.

Nøkkeltall Superkul.no 2023 (2022)

  • Inntektene løper til 35 millioner kroner (29,8)
  • Driftsresultatet ender på -42 000 kroner (295 000)
  • Resultat før skatt viser -208 000 kroner (38 000)
  • Årsresultatet ender på -162 000 kroner (31 000)

Det er altså ikke det største tapet nettbutikken løper på. Men kostnadene, hvorav varekostnadene utgjorde den største andelen, beløp seg til litt over 35 millioner kroner og overgikk inntektene for året.

Mens lønnskostnader og annen kostnad ligger tilnærmet likt året før, øker varekostnadene med 3 millioner kroner sammenlignet med 2022.

Samtidig kan vi se at selskapet ved utgangen av 2023 satt på et varelager til en verdi av 6,8 millioner kroner, sammenlignet med 4,9 millioner på samme tidspunkt året før.

Superkul.no ble etablert i 1999, da under navnet Earth Trading. Selskapet byttet navn til Superkul.no AS i forbindelse med opprettelsen av et aksjeselskap.

Etter en omstrukturering i 2006 skal selskapets vekstreise ha skutt fart, og i dag driftes nettbutikken og lageret fra Sarpsborg i Østfold.

Del artikkel: