Tre av ti vil handle mer på nett fremover, mens fire av ti vil handle like mye. Det viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført i april av YouGov på vegne av Vipps. Samtidig opplever Vipps et rekordhøyt tilfang av nye nettbutikker, og dobling av omsetningen på nett siden april i fjor.
Det siste året har vi opplevd enorm pågang og interesse fra butikker som ønsker å forenkle og gjøre utsjekk og betaling enklere på nett. Akkurat nå får vi veldig mange nye kunder som tidligere kun har hatt fysiske butikker, og som nå etablerer nettbutikk også. Det er et tydelig skifte hvor mange bedrifter som tidligere ikke har vært tilstede med varene eller tjenestene sine på internett tilpasser seg at kundene i større grad handler på nett. Dermed vil en langt større andel av næringslivet være bedre rustet til en fremtid hvor flere foretrekker å handle på nett og hvor fysisk og digital handel smelter sammen, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, i en pressemelding.
Den første uken i mai nådde Vipps for første gang milepælen med 10.000 aktive bedrifter som tilbyr betaling med Vipps på internett, hvilket er over dobbelt så mange som på samme tid i fjor.
Våre tall og vår vekst viser først og fremst at mange bedrifter har snudd seg rundt kjapt i en utfordrende tid ved å gjøre det enkelt å handle på net, sier Heir.
Nye løsninger og vaner
Over halvparten av de spurte i YouGov-undersøkelsen oppgir pris som den viktigste årsaken til å handle mer på nett. Deretter kommer tidsbesparelse og utvalg.
Kun 30 prosent oppgir frykt for smitte i butikkene som grunn til å handle mer på nett, og bare 11 prosent av dem som vil handle mindre på nett oppgir samfunnsåpning som årsak.
Heir peker på at varehandelen stadig finner nye måter å integrere nettbutikken med den fysiske butikken, noe som kan være en del av årsaken til at pandemi og gjenåpning gir såpass beskjedne utsalg. Eksempler på dette er "klikk og hent"-løsninger samt mobile kasser som hos Plantasjen eller Kondomeriets salg av julekalendere via utendørsreklame, i samarbeid med Vipps.
Mye av den veksten vi har sett i netthandelen det siste året, ser ut til å vedvare selv om samfunnet åpnes, og flere blir vaksinerte. Det kan tyde på at Nordmenn har lagt seg til nye handlevaner på nett som de er fornøyd med, for eksempel matvarer tilkjørt hjem, eller bruk av de mange klikk-og-hent løsningene vi har sett etablert det siste året, sier Vegar Heir i Vipps.
Til tross for utfordrende tider i både klesbransjen og reiseliv, meddeler Vipps at klær og reiser er det som nå topper listen over hva nordmenn vil handle mer av på nett. Deretter kommer elektronikk og apotekvarer. Det er i aldersspennet 18-49 vi finner flest av dem som vil handle mer på nett.
Bare syv prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de vil handle mindre på nett. Blant disse finner man mange over 60 år. Hovedårsakene skal være at de liker å handle i fysiske butikker, og ha muligheten til å se og prøve det de kjøper. En annen viktig årsak til å handle mindre på nett er at mange synes det er viktig å støtte lokalt næringsliv som ikke har vært på nett under pandemien.