Butikkene vil ha en høy førpris for å sammenligne sine rabatter under Black Week. De har en lovpålagt 30 dagers grense for å sette førprisen, og forbereder seg i oktober ved å holde prisene høye i mer enn 30 dager, slik at de lovlig kan markedsføre store prisavslag gjennom november, spesielt under Black Week. Da vil mange kunder bli lurt, i beste fall villedet. Sjansen er stor for at de samme produktene har vært billigere andre tider på året, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.
Full lovlig "jojo-prising"
Målingene i år er som nevnt den høyeste siden Prisjakt startet å kartlegge prisøkningene i oktobermåned for fem år siden.
Verstingene i år er kategoriene mote og tilbehør, hjem og husholdning samt telefoner og GPS-er.
Antallet prisøkninger i forkant av årets Black Week er historisk høyt. Fra et forbrukerperspektiv er dette dystre tall. Selv om denne jojo-prisingen er fullt lovlig, er den ikke spesielt forbrukervennlig. Kundenes voksende mistillit til prisene vil bare øke så lenge lovverket tillater det, sier Reina, og henviser til selskapets ferske undersøkelse, Forbrukerkompasset, der seks av ti nordmenn svarer at de ikke lenger stoler på butikkens tilbud i november.
Han mener forbrukernes tillit vil forbli tynnslitt så lenge ikke politikere og myndigheter justerer lovverket gjennom å øke den lovpålagte sammenligningsperioden. 30 dager er ikke altså ikke nok, mener Reina.
Forbrukerne er ikke dumme. Stadig flere blir klar over at "knalltilbud" ikke nødvendigvis betyr reelt nedsatt pris, Butikkene risikerer ytterligere omdømmetap hvis de ikke bidrar til å snu mistilliten, sier Christoffer Reina.
Disse kategoriene økte i pris i oktober:
Kategori |
Antall produkter økt i pris (%) |
Antall produkter som har økt med mer enn 10 prosent i pris (%)
|
Datamaskiner og tilbehør |
52,1 |
14,3 |
Husholdningsapparater og hvitevarer |
39,7 |
22,9 |
Spill og underholdning |
38,6 |
9,5 |
Kjøretøy og tilbehør |
38,4 |
10,1 |
Lyd og bilde |
37,6 |
10,5 |
Telefon og GPS |
35,1 |
15,7 |
Hjem og husholdning |
35,1 |
17,6 |
Klær og accessories |
29,8 |
18,3 |
Skjønnhet og helse |
27,2 |
13,4 |
Sport og friluftsliv |
23,7 |
14,2 |