ANNONSE

Rekordmange prisøkninger i oktober – dette er verstingene: "Historisk høyt"

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt // Foto: Prisjakt
Dystre tall, mener Prisjakt-sjefen.
Linn Adine Andersen

For fem år siden startet Prisjakt å kartlegge hvordan norske nettbutikker priset varene sine i perioden før november og desember.

I oktober i år økte prisen på over 2,3 millioner varer i norske nettbutikker – den høyeste målingen siden sammenligningstjenesten startet kartleggingen.

920 000 av disse produktene økte med mer enn 10 prosent i pris. Nå er prisene på vei ned igjen i tide til Black Month.

Prisjakt-sjef Christoffer Reina stiller seg kritisk til hvorfor ikke myndigheter og politikere oppjusterer den lovpålagte sammenligningsperioden fra 30 til 90 dager.

Butikkene vil ha en høy førpris for å sammenligne sine rabatter under Black Week. De har en lovpålagt 30 dagers grense for å sette førprisen, og forbereder seg i oktober ved å holde prisene høye i mer enn 30 dager, slik at de lovlig kan markedsføre store prisavslag gjennom november, spesielt under Black Week. Da vil mange kunder bli lurt, i beste fall villedet. Sjansen er stor for at de samme produktene har vært billigere andre tider på året, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

Full lovlig "jojo-prising"

Målingene i år er som nevnt den høyeste siden Prisjakt startet å kartlegge prisøkningene i oktobermåned for fem år siden.

Verstingene i år er kategoriene mote og tilbehør, hjem og husholdning samt telefoner og GPS-er.

Antallet prisøkninger i forkant av årets Black Week er historisk høyt. Fra et forbrukerperspektiv er dette dystre tall. Selv om denne jojo-prisingen er fullt lovlig, er den ikke spesielt forbrukervennlig. Kundenes voksende mistillit til prisene vil bare øke så lenge lovverket tillater det, sier Reina, og henviser til selskapets ferske undersøkelse, Forbrukerkompasset, der seks av ti nordmenn svarer at de ikke lenger stoler på butikkens tilbud i november.

Han mener forbrukernes tillit vil forbli tynnslitt så lenge ikke politikere og myndigheter justerer lovverket gjennom å øke den lovpålagte sammenligningsperioden. 30 dager er ikke altså ikke nok, mener Reina.

Forbrukerne er ikke dumme. Stadig flere blir klar over at "knalltilbud" ikke nødvendigvis betyr reelt nedsatt pris, Butikkene risikerer ytterligere omdømmetap hvis de ikke bidrar til å snu mistilliten,  sier Christoffer Reina.

Disse kategoriene økte i pris i oktober:

Kategori
Antall produkter økt i pris (%)
Antall produkter som har økt med mer enn 10 prosent i pris (%)
Datamaskiner og tilbehør
52,1
14,3
Husholdningsapparater og hvitevarer
39,7
22,9
Spill og underholdning
38,6
9,5
Kjøretøy og tilbehør
38,4
10,1
Lyd og bilde
37,6
10,5
Telefon og GPS
35,1
15,7
Hjem og husholdning
35,1
17,6
Klær og accessories
29,8
18,3
Skjønnhet og helse
27,2
13,4
Sport og friluftsliv
23,7
14,2

Del artikkel: