En eksponentiell vekst
Ifølge rapporten økte forbruket i alle kategorier, inkludert fysiske varer, som har begynt å vokse for første gang siden 2020 med med en økning på 13 prosent. Tjenester så en vekst på 12 prosent, mens reisekategorien opplevde en enorm vekst på hele 72 prosent i 2023.
Av den samlede netthandelen står reiser nå for 50 prosent, fysiske varer for 32 prosent og tjenester for 18 prosent.
Netthandelens økende popularitet har ført med seg noen merkbare endringer i flere sektorer i Norge. Ønsket om bedre tilbud og flere valgmuligheter har drevet veksten innen fysiske varer, tjenester og reiser der reisesektoren har hatt en eksponentiell vekst, sier Fadai.
Klær på topp
Som nevnt tidligere økte netthandelen med fysiske varer med 13 prosent i løpet av 2023 sammenlignet med fjoråret, til totalt 76,9 milliarder kroner.
De tre største kategoriene er de samme som før med klær på topp som har økt med 20 prosent, etterfulgt av matvarer og elektriske husholdningsapparater med en økning på henholdsvis 9 og 1 prosent
Andre kategorier som så vekst i 2023 er hvitevarer, som økte med 112 prosent, og apotekvarer, som fortsatte sin positive trend med en økning på 44 prosent.
Skjønnhetsprodukter hadde en økning på 33 prosent sammenlignet med 2022.
9 av 10 handler på nettet
Men hvem handler da på nettet? I stort sett alle viser det seg. Nesten 9 av 10 sier de handler på nettet, og det er jevnt fordelt mellom kjønnene.
88 prosent av både kvinner og menn har handlet på nett de siste 28 dagene, og samtidig har stadig flere av de eldste kundene begynt å handle på nett.
Unge mellom 18-29 er fortsatt den største gruppen som handler på nettet (95 prosent), tett fulgt av de i alderen 30-49 (94 prosent). Men også i aldersgruppen 65-79 år sier nesten 7 av 10 at de handler på nettet.
Det finns ikke lenger noen klare grenser som dikterer hvor og hvordan vi handler. Nordmenn i alle aldre handler på nettet, og dette har blitt en integrert del av folks handlevaner. For nettbutikkeiere handler det i dag ganske enkelt om å nå det rette publikumet, sier Fadai.
LES OGSÅ: Norske nettbutikker taper milliarder – flere kjøp i utlandet