Foreløpige resultat fra julehandelen på kjøpesenter viser en butikkhandelsvekst på hele 18,8 prosent i uke 47, altså uken før Black Week. Det viser tall fra Virke.
Dette er et resultat av de enorme verdiene vi får av den midlertidige grensehandelsstoppen, stopp i tjenestekonsumet og at nordmenn tar ansvar for smittevernet gjennom å begynne julehandelen tidlig, Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, i en pressemelding.
I følge SSB økte også omsetningsvolumet i detaljhandelen 1,2 prosent i oktober. Dette skjer etter en økning på 0,3 prosent fra august til september.
LES OGSÅ: Allerede Black Week-rekord - nettsalget økte med 97 prosent
Pynter opp hus og hjem
De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at de fysiske butikkene har hatt en samlet vekst på 8 prosent de tre første ukene av november.
Resultatene tyder på at Ola og Kari tar ansvar og sprer julehandelen på kjøpesentrene utover et større tidsrom, for å klare og følge avstandskravet i smittevernreglene.
Det er butikkene innen hus og hjem som har den største omsetingsøkningen, med en vekst på 44 prosent uken før Black Week. Butikkene innen mat og drikke økte omsetningen med 26 prosent og spesialbutikkene omsatte for rundt 12 prosent mer enn samme uke i fjor.
For dem som selger klær, sko og vesker førte strenge smitteverntiltak til et fall i omsetningen på 16 prosent.
Nok en gang ser vi at butikkene som selger det vi putter i hjemmet og i kroppen gjør det godt, mens de som selger det vi putter på kroppen sliter. Resultatene tyder på at vi i år bruker ekstra mye på å gjøre det koselig i hus og hjem til jul, sier Andersen.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultater fra 190 kjøpesenter. Netthandel er ikke en del av denne beregningen.
LES OGSÅ: Venter historisk vekst - julehandel for 120 milliarder kroner