Ny handlevaner er etablert under pandemien. Pakker fra netthandelen økte med 48 prosent i fjor og veksten fortsetter inn i dette året. Hos Posten er pakkevolumene på enkeltdager like høy som den er under julerushet.
Nå ber logistikkselskapet kunder om å hente pakker så fort som mulig, og at man må ta høyde for forsinkelser.
Pandemien har fungert som en turbomotor for netthandelen. Den store pakkeveksten fra netthandel fortsetter. Vi er ikke vant med julestemning i april. Vi gleder oss over å ha mye å gjøre, men det er nå så høye pakkevolum at vi oppfordrer kunder til å hente pakkene så fort de kan på både Post i butikk og i Pakkeboksene. Det må også tas høyde for at det nå kan oppstå noe forsinkelser, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.
For å ta unna de høye pakkevolumene har Posten nå tilsvarende bemanning som de har under julerushet, og det hentes inn flere el-varebiler for å levere pakker hjem på døren til kunder. Hjemlevering av pakker setter også stadig nye rekorder.
En million brukere
Posten-appen har nå blitt lastet ned av over én million brukere. Posten oppfordrer kundene til å bruke den aktivt for å se hvor pakken er underveis, og få varslinger om eventuelle forsinkelser.
De som bruker Posten-appen får live-informasjon om pakker som er på vei og kan lettere unngå misforståelser med svindelmailer. Appen gir også informasjon om når det er minst folk i den lokale Post i butikken, slik at man kan unngå kø, skriver Posten i meldingen,