NorgesGruppens omsetning får et byks første halvår 2023. Denne lander på 54,3 milliarder kroner, en økning fra 49,4 milliarder kroner i samme periode i fjor.
Driftsresultatet ender på 1.643 millioner kroner, mot 1.668 millioner kroner første halvår i fjor. Resultatet skal skyldes god kundevekst og kostnadskontroll – blant annet med hjelp av Kiwis prisbrems, opplyser konsernet.
Resultat etter skatt ender på 1.302 millioner kroner, opp fra 1.280 millioner kroner i fjor.
Våre investeringer i priskutt har holdt oss konkurransedyktige i et tøft marked, og vi har oppnådd en solid vekst i driftsinntektene. Samtidig evner vi å effektivisere driften vår for å håndtere de økte kostnadene, noe som er avgjørende i den tiden vi står oppi der alt koster mer, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding torsdag ettermiddag.
Videre presiseres det at konkurransen i matvaremarkedet er intens. Fortsatt står man overfor økte kostnader innen varer, emballasje, husleie og energi. Supermarkedene Meny og Spar snur dessuten i første halvår til en positiv trend, og dette skal være grunnet en større satsing på ferskvare, bredt vareutvalg og lokalmatprodusenter.
Nedgang i netthandel
Det står også klart at forbrukernes handlevaner er endret.
Forbrukerne har blitt mer prisbevisste når de handler. Det er mindre impulshandling, bedre planlegging og mer oppmerksomhet på gode tilbud. I dagligvaremarkedet er kundene mer opptatt av kilo- eller literpris, og velger oftere rimeligere alternativer enn tidligere. I tillegg er det en nedgang i andelen som bruker netthandel, skriver NorgesGruppen i sin halvårsrapport for 2023.
Konseptene Dollarstore og Gigaboks skyter samtidig fart.
Veksten innen breddesegmentet fortsatte også inn i 2023. Siden årsstart har både Dollarstore og Gigaboks åpnet nye butikker. Dette viser at NorgesGruppen tar en posisjon i et bredere segment for å treffe kundene og endringene i deres handlevaner, skriver selskapet.