ANNONSE

Resultat på 1,6 milliarder i første halvår – nedgang i netthandelen

Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
Foto: NorgesGruppen
Linn Adine Andersen

Forbrukerne er uten tvil mer prisbevisste.

ANNONSE

NorgesGruppens omsetning får et byks første halvår 2023. Denne lander på 54,3 milliarder kroner, en økning fra 49,4 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Driftsresultatet ender på 1.643 millioner kroner, mot 1.668 millioner kroner første halvår i fjor. Resultatet skal skyldes god kundevekst og kostnadskontroll – blant annet med hjelp av Kiwis prisbrems, opplyser konsernet.

Resultat etter skatt ender på 1.302 millioner kroner, opp fra 1.280 millioner kroner i fjor.

Våre investeringer i priskutt har holdt oss konkurransedyktige i et tøft marked, og vi har oppnådd en solid vekst i driftsinntektene. Samtidig evner vi å effektivisere driften vår for å håndtere de økte kostnadene, noe som er avgjørende i den tiden vi står oppi der alt koster mer, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding torsdag ettermiddag.

Videre presiseres det at konkurransen i matvaremarkedet er intens. Fortsatt står man overfor økte kostnader innen varer, emballasje, husleie og energi. Supermarkedene Meny og Spar snur dessuten i første halvår til en positiv trend, og dette skal være grunnet en større satsing på ferskvare, bredt vareutvalg og lokalmatprodusenter.

Nedgang i netthandel

Det står også klart at forbrukernes handlevaner er endret.

Forbrukerne har blitt mer prisbevisste når de handler. Det er mindre impulshandling, bedre planlegging og mer oppmerksomhet på gode tilbud. I dagligvaremarkedet er kundene mer opptatt av kilo- eller literpris, og velger oftere rimeligere alternativer enn tidligere. I tillegg er det en nedgang i andelen som bruker netthandel, skriver NorgesGruppen i sin halvårsrapport for 2023.

Konseptene Dollarstore og Gigaboks skyter samtidig fart.

Veksten innen breddesegmentet fortsatte også inn i 2023. Siden årsstart har både Dollarstore og Gigaboks åpnet nye butikker. Dette viser at NorgesGruppen tar en posisjon i et bredere segment for å treffe kundene og endringene i deres handlevaner, skriver selskapet.

Del artikkel: