Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Resultatfall for Komplett: “Utfordrende markedsforhold”

Lars Olav Olaussen, administrerende direktør i Komplett.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Resultatet faller med 134 millioner kroner.

ANNONSE

Komplett og NetOnNet leverte store nyheter i begynnelsen av året da det ble klart at de to selskapene skulle slå seg sammen. Totalt omsatte de to selskapene for 18,5 milliarder kroner i 2021. Nå er rapporten for andre kvartal klar, og det er klart at konsernets resultat faller samt at varebeholdningen reduseres kraftig.

For andre kvartal i år fikk Komplett en omsetning på 3,6 milliarder kroner. Dette er opp rett over 48 prosent mot samme periode i fjor. Ser man bort fra NetOnNets omsetning, faller konsernets inntekter med 14 prosent.

Overskuddet ender på -74 millioner kroner før skatt, til sammenligning med 78 millioner andre kvartal i fjor. Også driftsresultatet (EBIT) faller drastisk med 134 millioner kroner. Det ender på -49 millioner kroner, sammenlignet med 85 millioner kroner samme kvartal i fjor.

Første halvår 2022 ble preget av utfordrende markedsforhold etter perioder med historisk vekst. Dette har ført til lavere etterspørsel og lageroppbygging i hele bransjen, noe som har satt press på marginene våre. For å kompensere for dette har vi jobbet iherdig for å redusere varebeholdningen og er glad for å se at denne innsatsen har resultert i en reduksjon tilsvarende 500 millioner kroner siden begynnelsen av året. Jeg er også glad for å kunne si at til tross for den globale inflasjonen, har vi klart å redusere netto driftskostnader i kvartalet, noe som bekrefter vår bransjeledende posisjon når det kommer til lave driftskostnader, sier Lars Olav Olaussen, administrerende direktør i Komplett.

Innen B2C-segmentet ender driftsinntektene på 2,5 milliarder kroner i kvartalet, inkluder 1,5 milliarder kroner fra NetOnNet. Igjen, ser man bort fra NetOnNets bidrag, faller inntektene med 27 prosent. Årsaken skal være lavere forbruk og etterspørsel innenfor sentrale kategorier.

Veksten fortsetter dog innen B2B- og distribusjonssegmentet med henholdsvis økte inntekter på 351 millioner kroner mot 330 millioner kroner samme kvartal i fjor, og 713 millioner kroner mot 708 millioner kroner samme kvartal i fjor.

Som en konsekvens av den lavere etterspørselen skal Komplett ha redusert varebeholdningen med 500 millioner kroner siden starten av året og konsernet har opplyst at det forventes en ytterligere redusering i løpet av tredje kvartal.

Vi er trygge på at markedsuroen vi har sett de siste seks månedene er midlertidig og at Komplett er attraktivt posisjonert for langsiktig vekst. Vi har jobbet hardt for å nå vår bransjeledende kostnadsposisjon og vil fortsette å jobbe mot våre vekstmål i kommende kvartaler. Jeg er veldig stolt av teamet, som har bevist vår evne til å gjennomføre og følge opp strategiske mål samtidig som vi tilpasser oss et turbulent marked, sier Olaussen.

LES OGSÅ: Komplett: "Krever en viss størrelse å stille mot de globale aktørene"

LES OGSÅ: Komplett og NetOnNet slår seg sammen: "Timingen er god"

LES OGSÅ: Komplett ser frem til 2022: "Netthandelen vil bare øke fremover"

Del artikkel: