ANNONSE

Resultatfall for snusgigant – ned 20 millioner mot fjoråret

Lars Dahlgren, CEO i Swedish Match.
Foto: Swedish Match
Linn Adine Andersen

Men Norgessjefen er fremdeles fornøyd.

ANNONSE

Snus har vært mye i media etter at regjeringen foreslo å skulle forby nettsalg av snus i Norge. Både Snus365 og Snushjem.no har tidligere uttalt seg til Netthandel om hvordan dette ville hatt katastrofale følger for deres virksomheter.

Snusgiganten Swedish Match ville forståelig nok også vært rørt av forbudet. Forslaget ble under votering i Stortinget 2.juni ikke vedtatt, samtidig som et forslag om å ikke innføre forbud mot nettsalg av tobakksvarer, ble motstemt. Det spekuleres dessuten i om en kan forvente en ny lovendring som kun gjelder utenlandske aktørers salg av snus på nett.

Det vil i så fall bety trøbbel for Swedish Match, som kanskje allerede har nok å styre med. Tallene for 2022 står nemlig klare – og de er preget av det Norgessjefen mener er en normalisering.

Mens salgsinntektene ender på 1,5 milliarder kroner, en nedgang på rett over 20 prosent mot fjoråret, ender resultatet før skatt på 91,6 millioner kroner i 2022. Det er en nedgang fra 112,5 millioner kroner i 2021, skriver E24.

Tallene våre bekrefter trenden i markedet om at snus er i ferd med å erstatte sigarettene fullstendig på det norske markedet, og med en visjon om en verden uten sigaretter er det ingenting som gleder meg mer, sier Swedish Match Norge-sjef Geir Hammer til E24.

Han legger til at de er fornøyde med resultatene fra fjoråret.

Normaliseringen er også årsaken til at 2022-tallene er noe lavere sammenlignet med året før, sier Hammer.

Del artikkel: