Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Resultatfall på én milliard for Norgesgruppen: “Krevende”

Konsernsjef Runar Hollevik og assisterende butikksjef Helene Bjerkøe på KIWI Briskeby.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Omsetningen er nærmest uendret.

ANNONSE

Etter rekordårene under pandemien fikk Norgesgruppen en omsetning på 102,7 milliarder kroner i 2022 – mot 103 milliarder kroner i 2021.

Preget av sterk priskonkurranse i markedet og økte kostnader i hele verdikjeden faller resultatet fra 3,9 milliarder i 2021 til 2,9 milliarder i 2022.

Vi har aldri opplevd lignende prisøkninger fra leverandørene våre, i tillegg til at vi også fikk økte kostnader i vår del av verdikjeden. Vi har likevel bidratt til å holde prisveksten nede gjennom effektiviseringstiltak, knallharde forhandlinger med leverandørene og videreføring av investeringene i priskutt, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding onsdag formiddag.

Norgesgruppens tapte i fjor 0,5 prosent markedsandeler, for første gang på flere år. Deres totale andel av matmarkedet endte på om lag 29 prosent, skriver konsernet.

Konkrete tiltak

Videre beskrives tøffe forhandlinger med leverandører, ytterligere reduksjon av energiforbruket samt økt produksjon av fornybar energi som konkrete tiltak for å møte de økte kostnadene.

Året vi la bak oss ble mer krevende enn vi hadde forventet, og vi tror det vil bli urolig i tiden som kommer også. Å få kontroll på den ekstraordinære kostnadsveksten vil dempe prisveksten og gi kundene økt kjøpekraft. Dette er vår viktigste prioritering i året som kommer, sier Hollevik.

Blant konsernets kjeder er det lavpriskjeden Kiwi som opplevde sterkest vekst under fjoråret. Meny og Spar derimot går noe tilbake, samtidig som Joker og Nærbutikken får delvis selvbetjente butikker for å kunne tilby døgnåpen butikk.

Jeg har stor tro på at vi skal levere lønnsom og bærekraftig vekst i årene fremover. Med styrken fra våre medarbeidere og god bredde i kjedekonseptene, har vi et godt utgangspunkt for å ta enda sterkere posisjoner i det totale matmarkedet.

Del artikkel: