ANNONSE

Resultathopp for XXL - netthandel ble redningen

Pål Wibe, CEO i XXL.
therese.karlsrud.haugen

Økte med nærmere 250 millioner kroner.

ANNONSE

Til tross for stengte butikker skal omsetningen til XXL ha holdt seg stabil under årets første kvartal. Det ble likevel ingen økning fra fjoråret, da salgsinntektene endte på 2,16 millioner kroner. Det er omtrent det samme som tilsvarende kvartal året før.

XXL har kapitalisert på netthandel, som utgjorde 26 prosent av salget i perioden. Resultatet (EBITDA) fikk også et realt oppsving fra minus 36 millioner til 207 millioner kroner i overskudd.

Denne sommeren vil være den mest etterlengtede på mange år - også for XXL. Med midlertidig stengte butikker i Norge og Østerrike har vi lagt ned en enorm innsats for å være til stede for våre kunder. I Norge har nettsalget stått for mer enn halvparten av salget i enkelte uker, sier Pål Wibe, CEO i XXL, i en kommentar, og legger til:

Vi har brukt de siste månedene til å gjenoppbygge 61 av de 90 butikkene våre og få fart på andre strategiske prosjekter. Dette vil gjøre XXL til et enda mer inspirerende sted å besøke i fremtiden, både online og i de fysiske butikkene.

Selskapet forbereder seg på økt salg under vår- og sommermånedene, da man spår at utflukter og feriering hjemme kommer til å øke.

Mange entusiaster planlegger en staycation-sommer med mye sport og utendørsaktiviteter på menyen. Vi er klare og har økt innkjøpsvolumene. Vi har stablet alt fra kajakk og campingtelt til produkter til hjemmetrening i større volum enn i fjor.

I rapporten skriver XXL at man kommer til å fortsette investeringene i nye butikker og sikter på å åpne tre til fem nye butikker hvert år. XXL holder nå 19 butikker midlertidig stengt i Norge og Østerrike.

Del artikkel: