Begynnelsen på 2020 skal ha stått til forventningene for netthandelsselskapet Boozt, men coronavirusets utbrudd i Norden endret situasjonen raskt og påvirket omsetningen i mars negativt.
Når Boozt presenterer sine tall for første kvartal er likevel omsetningen bedre enn ventet, med en økning på 7,5 prosent til 766 millioner svenske kroner. Samtidig gikk driftsresultatet (EBIT) tilbake med 319 prosent til minus 87,8 millioner svenske kroner. Dette skal komme av en nedskrivning av varelager, som selskapet måtte gjøre etter pandemien inntraff.
Tross at starten på kvartalet var bedre enn ventet ser vi fortsatt en stor usikkerhet på kort sikt. Våre investeringer i å bygge Booztlet.com samt funksjonen av dette til å redusere risikoen ved en økonomisk nedgang gir nå resultater i form av økende vekst. Vi har lykkes med hjemmekontor, samtidig som strenge sikkerhetstiltak har blitt innført på lageret, sier Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt, i en kommentar til rapporten.
LES OGSÅ: Salget raste for Lindex i mars: "Situasjonen parlyserte industrien"
Legger ned og åpner ny
Under kvartalet har Boozt også besluttet å legge ned sin fysiske skjønnhetsbutikk i København, Beauty by Boozt. Ettersom selskapet er forpliktet til å drive butikken frem til april 2022 skal den gjøres om til en outlet-butikk, altså Booztlet, under den gjenværende leieperioden.
Vår fysiske Beauty by Boozt-butikk i Danmark har banet vei for vår nåværende sterke online-posisjon på Boozt.com, men sett fra et økonomisk perspektiv har det vært en smertefull opplevelse, sier Boozts administrerende direktør Hermann Haraldsson i en uttalelse.
Selskapet vil samtidig åpne en ny flaggskipbutikk for skjønnhet i Malmö. Selskapet forventer at denne vil ligge rundt et nullresultat, som følge av lavere kostnader.
LES OGSÅ: Dette gjør motegigantene med klærne som blir til overs
"Vi prøver ikke å lure oss selv"
Selv om Boozt fremdeles spår usikkerhet i tiden fremover, er selskapet positive til fremtiden på lengre sikt. For 2020 regner selskapet med en vekst på 10-20 prosent.
Vi prøver ikke å lure oss selv til å til å tro at vi kan forutse hva som skal skje under de neste 12, 6 eller 3 kommende månedene. Vi er veldig positive når det gjelder fremtidsutsiktene på lang sikt, men vi tror at muligheten til god synlighet på kort sikt er lav. Vi lever i en tid med høy usikkerhet og er godt forberedte, både på regn og solskinn. Vi tilpasset oss tidlig og tok en posisjon der vi har kontroll over situasjonen. Siden mars har vi hatt tilgang til vår nylig avtalte kredittfasilitet på 200 millioner svenske kroner. Etter avslutningen 31. mars er vår allerede sterke likviditet forbedret ytterligere gjennom en sterk kontantstrøm. Med basen sikret, kan vi se fremover og fokusere på å ta oss ut av denne perioden i høy hastighet og gripe mulighetene som dukker opp, avslutter Haraldsson.