Returer er et kjent problem i motebransjen, og problemet ser ut til å bli stadig større for de som selger klær på nett. For den nordiske motebutikken Dennis Maglic (DM) har dette hatt stor påvirkning på selskapets økonomi. Etter mange år med økende omsetning snudde det i fjor, da en kraftig økning i antall returer fikk resultatet til å rase.
Selskapet, som ble etablert av den svenske gründeren ved samme navn i 2011, har nettbutikk i en rekke land inkludert Norge. I fjor la selskapet ned alle sin fysiske butikker for å satse mer på netthandel og redusere antall returer.
I følge vår søsternettside Ehandel.se sank omsetningen til selskapet med 20 prosent og landet på 22,8 millioner svenske kroner i fjor. Samtidig gikk resultatet fra overskudd til et underskudd på minus 2 millioner kroner, som er en nedgang på 150 prosent.
I fjor leverte vi vårt første underskudd på våre nesten 10 år i drift, hvilket i all hovedsak kommer av en økning i antall returer samt at handelen i fysiske butikker har nærmest dødd ut. Vi måtte derfor komme oss ut av dyre leiekontrakter og restaurere lokaler, sier Sofie Andersson, assisterende daglig leder i Dennis M, til Ehandel.
Hun forklarer at den høye returandelen trolig kommer av en endret kundeatferd de siste årene.
Man bestiller mye mer på nett i dag og man er vant til at det er enkelt å returnere. Det stiller strengere krav til oss nettbutikker som må passe på at vi har gode produkter som kundene vil beholde. Vi har allerede gjort flere grep på dette området. Vi har redusert vårt sortiment og gått igjennom hvert eneste produkt for å passe på at de har den beste standarden samt blitt enda strengere på kvalitetskontroller. Vi jobber med å gjøre størrelser mer tydelige, bilder mer nøyaktig og tilby produkter som man ikke returnerer like mye.
Åpnet ny nettbutikk
I 2020 har utfordringene fortsatt for klesbransjen, som har blitt rammet hardt av pandemien. For DM sin del ble leveranser fra utlandet forsinket. Dette fikk salget til å falle og selskapet valgte å starte en helt ny nettbutikk for å få opp omsetningen. I den nye nettbutikken, Apocare, solgte de hovedsakelig ansiktsmasker og håndsprit.
Vil har tilpasset oss etter behovet på markedet. Ettersom vi har alt av logistikk, kundservice og erfaring "in house" og fått en nedtur med vår andre merkevarer på grunn av Covid-19, var det nødvendig å snu seg raskt til noe med høyere etterspørsel, forteller daglig leder Dennis Maglic til Ehandel.
LES OGSÅ: Fra gullproteser til smittevernutstyr: "Man har to valg når en slik krise inntreffer"