Gründeren Peder Aaserud etablerte i 2015 techselskapet Recheckit som fusjonerte med Kindly i 2020. Nå har Aaserud fått med seg et kompetent knippe eksperter innen netthandel og retail, og etablert et nytt selskap der ambisjonen er å optimalisere Klikk & Hent-konseptet.
Til det nye selskapet, som heter Shoppit, har Aaserud fått med seg Arild Liland, Trond Riiber Knudsen og Nikolai Fasting med flere. De er allerede godt i gang med "neste generasjon Klikk & Hent".
LES OGSÅ: Norsk tech gjør suksess med økt e-handel - her er de heteste selskapene
Gjennom en SaaS-basert løsning skal Shoppit koble kunder til butikker, med skreddersydde løsninger for betaling, navigering til og i butikk samt tilpassede tilbud.
For å bremse nedgangen i omsetning for de fysiske butikkene, må det utvikles en ny og bedre digital sømløs kundereise, sier Aaserud og fortsetter:
Undersøkelser viser at over halvparten av forbrukere som handler på nett, foretrekker Klikk&Hent fremfor andre leveringsalternativ. I Shoppit ser vi derfor et stort potensial her.
Mange fysiske butikker har slitt i periodene med nedstengning under pandemien. Samtidig har pandemien akselerert nye løsninger for Klikk & Hent. Både at kunder ikke ønsker å være for tett på andre kunder, begrensningene på antall kunder i butikk, og perioder med helt stengte butikker har gitt en ekstra push.
Kjøpsreisen starter på nett
Statistikk fra NHO viser at netthandelen hadde en vekst på 36 prosent i 2020 sett mot 2019. En stor del av dette er via Klikk & Hent-løsninger.
Joda, konseptet Klikk&Hent har eksistert nesten like lenge som netthandelen, men det er fortsatt mye uutnyttet potensiale. De flinkeste har vært kreative og jobbet godt med Klikk&Hent-konseptet, forbedret logistikken, vareutleveringen og hentet inn omsetning som ellers hadde gått tapt. Men er potensialet godt nok utnyttet? spør Aaserud.
I en ny studie fra konsulentselskapet Deloitte (Digital Consumer Trends 2020), fremkommer det også at store deler av varehandelen nå starter kjøpsreisen på nett, selv om mange gjør selve transaksjonene fysisk. Deloitte mener man har sett større endringer i hvordan det digitale og fysiske samhandler det siste året, enn de siste 5 årene.
Vi mener at bedre kommunikasjon med kundene, skreddersydde løsninger for betaling, navigering til og i butikk, tilpassede tilbud på ekstrautstyr og komplementære produkter, vil gi både økt konvertering og større gjennomsnittlig handlekurv med Klikk&Hent-konsepter, avslutter CEO i det nye selskapet Shoppit.