Rusta Q1 2024/25 (2023/24)
- Nettoomsetning øker til 3 069 MSEK (2 959)
- Driftsresultatet (EBIT) endte på 351 MSEK (296)
- Resultat etter skatt øker til 231 MSEK (189)
Ifølge selskapets administrerende direktør, Göran Westerberg, har Rusta i første kvartal sett en fortsatt vekst i salget og styrket lønnsomhet i alle segmenter. Dette til tross for et utfordrende marked med forsiktige forbrukere.
Vi konstaterer at Rusta leverer salgsvekst i første kvartal til tross for at vi har senket prisene for våre kunder og møter sterke sammenligningstall i alle segmenter, spesielt i Norge. Vi ser en fortsatt økt kundetilstrømning til våre varehus, men med en redusert andel varer til høyere prispunkter som følge av en økonomisk presset forbruker, kommenterer Westerberg.
Flere varehus skal åpnes
Bruttoresultatet i perioden er på 1 343 millioner kroner (1 265), med en bruttomargin på 43,8 prosent (42,8).
Marginforbedringen skyldes primært økt produktivitet i verdikjeden og en positiv utvikling innen de to største forretningsområdene, interiør og forbruk.
Samtidig øker antallet nye medlemmer i vår kundeklubb kraftig. Det viser styrken i Rustas konsept, der vår tydelige lavprisposisjon fortsetter å tiltrekke nye kunder under lavkonjunkturen. En fantastisk kundebase å bygge videre på når konjunkturen snur, sier Westerberg.
I løpet av kvartalet ble det åpnet et nytt varehus. Noe som betyr at Rusta totalt hadde 213 varehus ved utgangen av perioden, sammenlignet med 202 i samme periode i fjor. Etter periodens slutt har selskapet åpnet enda et varehus i norske Egersund.
Rustas varehusekspansjon fortsetter dette regnskapsåret etter planen, og vi planlegger ytterligere fem varehusåpninger høsten 2024, skriver selskapet i rapporten.
LES OGSÅ: Rusta feirer Norgesuksess – er nå halvveis til hundre