Rusta styrker sin posisjon som ledende på det nordiske lavprismarkedet. Veksten akselererer i kvartalet, og er et resultat av en tydelig lavprisposisjon på et bredt spekter av varer som kundene prioriterer, sier administrerende direktør Göran Westerberg.
EBITA utgjorde 141 millioner svenske kroner og EBITA-marginen 5,3 prosent.
For perioden mai til oktober utgjorde nettoomsetningen 5 601 millioner svenske kroner, noe som er en økning på 12,9 prosent fra fjoråret.
Også i Norge, Rustas nest største marked, vokser omsetningen. Omsetningen i kvartalet var 555 millioner svenske kroner, en vekst på 11 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Norge hadde et godt andre kvartal med god kundetilstrømning sammenlignet med samme periode i fjor da, da kundene i Norge var mer forsiktige i sin kjøpsatferd. I likhet med det svenske markedet, ser vi økt salg, særlig innen innredning og forbruk, skriver Rusta i sin kvartalsrapport.
I løpet av kvartalet ble det åpnet tre nye varehus i Köping i Sverige, Notodden i Norge og Oulu i Finland. Ved utgangen av kvartalet hadde Rusta 205 varehus i fire varehusmarkeder.
I etterkant av kvartalet har Rusta rukket å åpne ytterligere tre varehus i Lillehammer og Bamble i Norge og i Essen i Tyskland, som har blitt godt mottatt.