KappAhl har færrest returer
I Norge er det klesbutikkene KappAhl og Zara som kommer best ut, med henholdsvis 14 og 17 prosent returandel. Nelly og Ellos derimot deler en "førsteplass" med høyest returandel på 27 prosent. Nelly opplyste senest i sommer at returraten var sterkt forbedret, da til rett over 31 prosent i andre kvartal i år.
LES OGSÅ: Returene minsker og salget øker – kjempekvartal for motegiganten
I utlandet er det Zalando som har desidert høyest returandel, men selskapet opplyser til avisen at returandelen gjelder på et globalt nivå, samt at den typisk er noe lavere i Norden.
Slik er returandelen hos moteaktørene i Norge:
- Nelly: 27 prosent
- Ellos: 27 prosent
- Get Inspired: 20–25 prosent
- Care of Carl: 24 prosent
- Voice: 19 prosent
- Zara: 17 prosent
- Kappahl: 14 prosent
I likhet med Zalando har ikke Boozt, Varner eller Lindex spesifikke tall for Norge. I hvert fall ikke som de vil dele. Deres returandel gjelder dermed for samtlige marked selskapene operer i.
- Zalando: 50 prosent
- Boozt: 35 prosent
- Lindex: 18 prosent
- Varner: 11 prosent
LES OGSÅ: E-handelsgiganten har blitt lei av returmisbrukere – blokkerer 60 000 kunder