Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Så høy er moteaktørenes returandel – disse er best i bransjen

Foto: Istock
Store variasjoner i antall returer.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Returer er netthandelsbransjens akilleshæl, spesielt innen mote. Det koster ofte nettbutikkene dyrt – om ikke de har lagt returkostnadene over på kunden. Dessuten betaler miljøet for "unødvendig" frakt og selskapene for håndtering av returvarer i logistikknettverket.

Mange e-handlere forsøker å minske antallet returer ved å ta betalt for returer, oppdatere produktbeskrivelser slik at kunden blir tryggere på størrelser, eller ved å implementere nye satsinger som virtuelle prøverom, slik som den internasjonale motegiganten Zalando.

E24 har tatt tempen hos flere norske og svenske moteaktører, og spurt dem hvor høy returgraden er. Resultatet er sprikende.

ANNONSE

KappAhl har færrest returer

I Norge er det klesbutikkene KappAhl og Zara som kommer best ut, med henholdsvis 14 og 17 prosent returandel. Nelly og Ellos derimot deler en "førsteplass" med høyest returandel på 27 prosent. Nelly opplyste senest i sommer at returraten var sterkt forbedret, da til rett over 31 prosent i andre kvartal i år.

LES OGSÅ: Returene minsker og salget øker – kjempekvartal for motegiganten

I utlandet er det Zalando som har desidert høyest returandel, men selskapet opplyser til avisen at returandelen gjelder på et globalt nivå, samt at den typisk er noe lavere i Norden.

Slik er returandelen hos moteaktørene i Norge:

  • Nelly: 27 prosent
  • Ellos: 27 prosent
  • Get Inspired: 20–25 prosent
  • Care of Carl: 24 prosent
  • Voice: 19 prosent
  • Zara: 17 prosent
  • Kappahl: 14 prosent

I likhet med Zalando har ikke Boozt, Varner eller Lindex spesifikke tall for Norge. I hvert fall ikke som de vil dele. Deres returandel gjelder dermed for samtlige marked selskapene operer i.

  • Zalando: 50 prosent
  • Boozt: 35 prosent
  • Lindex: 18 prosent
  • Varner: 11 prosent

LES OGSÅ: E-handelsgiganten har blitt lei av returmisbrukere – blokkerer 60 000 kunder

Del artikkel: