ANNONSE

Så mange handler julegavene i november – hit tar de turen

Nikolai Kiim, gründeren av Gavefabrikken // Foto: Gavefabrikken
Flere mener det er viktigst at gaven kan handles på nett.
Linn Adine Andersen

De siste årene har stadig flere lagt julehandelen til november og månedens mange kampanjer i butikkene og nettbutikkene.

Nettbutikken Gavefabrikken har nå gjennomført sin årlige juleundersøkelse, som viser at 39 prosent av nordmenn vil kjøpe gavene sine under Black Week eller på Black Friday.

Men, den viser samtidig at brorparten ikke vil handle under salgsperioden, mens 18 prosent fremdeles er usikre. Dette tror Nikolai Kiim, gründeren av Gavefabrikken, kan være fordi de fleste venter med å starte julefeiringen til desember.

Undersøkelsen viser også at 31 prosent av respondentene planlegger å handle julegavene på nett, resten tar turen til butikkene.

Det er interessant og gledelig at svært mange velger å handle fysisk. Hele 34 prosent planlegger å ta turen innom nærmeste kjøpesenter, mens 20 prosent sier der vil prioritere å støtte lokale butikker. Kun 4 prosent sier de velger å julehandler i bruktbutikker, sier Kiim i en pressemelding.

For noen av kjøperne er det tilogmed viktigere at gaven kan kjøpes på nett, enn at den eksempelvis er bærekraftig eller enkel å bytte.

14 prosent sier det viktigste er at gaven kan kjøpes på nett, mens kun 9 prosent sier det viktigste er at gaven er bærekraftig eller hjemmelaget. Kun 7 prosent vektlegger at den lokalt produsert, sier Kiim.

Gavefabrikkens juleundersøkelse er gjennomført i november i år og basert på svar fra over 3000 respondenter i Norge, Sverige og Danmark.

LES OGSÅ: Nye eiere sørger for krafttak i Gavefabrikken – nå skal nettbutikken storsatse i Norge

Del artikkel: