Men, den viser samtidig at brorparten ikke vil handle under salgsperioden, mens 18 prosent fremdeles er usikre. Dette tror Nikolai Kiim, gründeren av Gavefabrikken, kan være fordi de fleste venter med å starte julefeiringen til desember.
Undersøkelsen viser også at 31 prosent av respondentene planlegger å handle julegavene på nett, resten tar turen til butikkene.
Det er interessant og gledelig at svært mange velger å handle fysisk. Hele 34 prosent planlegger å ta turen innom nærmeste kjøpesenter, mens 20 prosent sier der vil prioritere å støtte lokale butikker. Kun 4 prosent sier de velger å julehandler i bruktbutikker, sier Kiim i en pressemelding.
For noen av kjøperne er det tilogmed viktigere at gaven kan kjøpes på nett, enn at den eksempelvis er bærekraftig eller enkel å bytte.
14 prosent sier det viktigste er at gaven kan kjøpes på nett, mens kun 9 prosent sier det viktigste er at gaven er bærekraftig eller hjemmelaget. Kun 7 prosent vektlegger at den lokalt produsert, sier Kiim.
Gavefabrikkens juleundersøkelse er gjennomført i november i år og basert på svar fra over 3000 respondenter i Norge, Sverige og Danmark.
LES OGSÅ: Nye eiere sørger for krafttak i Gavefabrikken – nå skal nettbutikken storsatse i Norge