I årets utgave av Nordens største netthandelskonferanse, NXT Nordic, deltok den kinesiske fast fashion-giganten Shein. Der delte blant annet Shein for første gang hvor mange kunder de har hos oss. Men det mest interessante vi fikk vite var imidlertid Sheins planer for Norden.
Et av de tyngste varemerkene som dukket opp blant foredragsholderne på NXT Nordic i år var den kinesiske fast fashion-giganten Shein.
I en samtale med Linn Adine Andersen, sjefredaktør i Netthandel, fortalte Peter Pernot-Day, Head of Strategic Communications i Shein, blant annet om hvordan selskapet jobber og hva som har gjort dem så vellykket. Pernot-Day delte dessuten noen tips om hva han mener aktører i netthandelsbransjen burde fokusere på akkurat nå.
1,3 millioner i Norden
For første gang delte Shein informasjon om hvor mange kunder man har i Norden. Og svaret er 1,3 millioner. I Sheins verden innebærer “Norden” Norge, Sverige, Danmark og Finland. Så tallet er ikke nedbrutt per land, men det gir et bilde av hvor stor penetrasjon Shein har.
Pernot-Day konstaterte at hemmeligheten bak Sheins suksess i bunn og grunn bygger på ganske banale saker. Det handler om å optimere sin lagerbeholdning og logistikk gjennom å teste mange ulike typer kolleksjoner og senere skalere opp de som viser seg å best møte kundenes ønsker. Å fokusere på etterspørsel og ikke tilgang, som Pernot-Day oppsummerte.
Helt enkelt: å lytte til kundene og ha en virksomhet som bygger på at man kan agere raskt på hva de sier.
Shein kan være nære å lansere markedsplass i Norden
Men hva gjorde så Pernot-Day i Norden? Det merkes at Sheins markedsplass, som for tiden er tilgjengelig i USA og Brasil, var i fokus. Det er Sheins forsøk på å slå to fluer i en smekk. Til dels å kunne bli en plattform for tredjepartsselgere parallellt med sitt eget salg, som Amazon, og til dels å kunne bredde sitt sortiment utover klær.
På et konkret spørsmål om hva Sheins planer for Norden er fikk vi ikke et konkret svar, men heller til svar at Shein “alltid utforsker nye markeder og muligheter” som det bruker å hete når store selskaper ikke vil fortelle hva de konkret tenker å gjøre.
Men desto mer interessant var det Pernot-Day sa mellom ordene.
Formålet med besøket var “å lære seg mer om hvilke muligheter som finnes i Norden” og at han flere ganger gikk tilbake til at Shein akkurat nå aktivt søker samarbeidspartnere. Framfor alt partnere som kan tilby produktkategorier som Shein ikke selv har på sine markedsplasser i dag.
Det innebærer i prinsipp alt utover mote, interiør, hjemmeelektronikk og skjønnhetsprodukter – selv om de sikkert ikke er fremmed for å styrkes også innen disse kategoriene.
Nye utfordringer – og muligheter
Dette betyr nok ganske enkelt at Shein har reelle planer om å åpne en markedsplass her i Norden. Og det er nok heller ikke lenge til det skjer.
Det kan innebære tøffere konkurranse for nordiske e-handlere, men også nye muligheter. Ytterligere en stor markedsplass gjør at aktører har flere å velge mellom, noe som i sin tur kan gi e-handlere en bedre forhandlingsposisjon. Både her i Norge, i Sverige og i resten av EU.