Omsetningen fra netthandel steg med 54 prosent i Norden under årets andre kvartal, sammenliknet med samme periode i fjor. Samtidig har trafikk og antall bestillinger hatt en historisk økning med henholdsvis 11 og 57 prosent.
Det viser ferske tall fra Salesforce, som har samlet data fra 1388 nettbutikker i 41 land. Indeksen inkluderer blant annet tall fra norske nettbutikker som Stokke, Active Brands, Trimtex og Orkla.
LES OGSÅ: Fersk statistikk fra Klarna: Salgsrekord for netthandelen
Indeksen viser også at det blir lagt igjen større summer i nettbutikkene enn tidligere. Under andre kvartal steg det gjennomsnittlige forbruket per besøkende på en nettside med 38,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Netthandelen i andre kvartal bekrefter at koronakrisen har endret kjøpsvanene våre, sannsynligvis permanent. Rekordøkningen i digital omsetning i Norden tydeliggjør at netthandel har kommet for å bli, også når pandemien er over. Dette vil få varige konsekvenser som krever at virksomheter omstiller seg til den nye normalen, sier ansvarlig for handelsløsninger i Salesforce i Norden, Lars Grønkjær, i en pressemelding.
Over halvparten av bestillingene som ble gjort under andre kvartal skal ha blitt gjennomført med mobil. Samtidig steg PC til 37 prosent mens nettbrett kun utgjør 6 prosent av alle kjøp.
Globalt viser indeksen at nettsalget økte med hele 71 prosent. Produktkategoriene som skal ha dominert handelen i perioden er husholdning og underholdning. Kjøp av mat, personlig pleie og andre daglivareprodukter på nett steg med hele 154 prosent mot samme periode i fjor.