Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Så sterke er disse e-handlerne på Google

iStock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Hvordan gjør de største e-handlerne det på Google og SEO?

ANNONSE

Hvem dominerer søkeresultatene – og hva gjør de med SEO som ikke andre e-handlere gjør? Dette har SEO-selskapet Bonzer undersøkt, i sin rapport om topp 50 norske nettbutikker.

I undersøkelsen er det blant annet fokus på hvilke bransjer som klarer seg best, hvilke ti virksomheter som er best, og hvilke fem virksomheter som får absolutt mest trafikk.

Det påpekes at nettbutikkene er noen av de med størst omsetning gjennom søkemaskinene, og at de dominerer søkeresultatene hvor det er varer å kjøpe. Derfor indikerer utviklingen i e-handel også hvor mye penger som er i omløp. Tallene er basert på utviklingen fra 2020 til 2021.

Disse bransjene er på topp

Av de 50 nettbutikkene på topp, er det flest innen bransjene apotek og skjønnhet. Tett etter følger kategoriene klær og annet. Én femtedel av den totale listen er innen kategoriene apotek og skjønnhet, bestående av blant annet Apotek 1, Vitus Apotek og Blivakker.

Vi ser tydelig hvorfor de store virksomhetene innenfor e-commerce i Norge løfter omsetningen på den måten de gjør. Med et minimum på 110 000 besøkende i gjennomsnitt fra organisk trafikk er de utrolig synlige på forretningskritiske søkeord som både løfter brand awareness samt generer løpende salg, skriver Bonzer i sin rapport.

Totalt er topplisten fordelt på de resterende kategoriene sport og friluftsliv, elektronikk, hjem, bøker og leker og barneutstyr.

Jo mer kjent, jo flere klikk

De ti største nettbutikkene etter månedlig organisk trafikk varierer en hel del basert på bransje. Dette tydeliggjør ifølge SEO-selskapet hvordan hele e-handelsbransjen opplever stor vekst.

I denne topplisten finner vi først og fremst Elkjøp, deretter følger Zalando, Clas Ohlson, Apotek 1, XXL, Vitus Apotek, Komplett, Jollyroom, ARK og Miinto. Jo større brand, jo mer trafikk, skriver selskapet, og poengterer at dette er sett ut fra den månedlige brand-trafikken i forhold til total trafikk.

Det er en typisk korrelasjon som er selvforsterkende. De store nettbutikkene blir nemlig mer kjente jo mer synlige de er på deres mange produkter og deretter genererer de naturlig flere brandsøk. Her spiller flere faktorer inn, hvor jo mer kjent virksomheten er, jo flere klikk kommer inn.

 Stort hopp til én million besøkende

Dykker man litt dypere ser man at de fem største aktørene står for 40 prosent av den totale trafikken til de 50 nettbutikkene. Disse aktørene har mer enn én million besøkende, et stort hopp fra de andre som har mellom 100 000 til 700 000 besøkende.

De fleste nettbutikkene i topp 100 ligger generelt med 100-250 000 månedlige besøkende gjennom organisk trafikk og det er ingen i topp 50 som har mellom 750 000 og 1 million besøkende, dermed er det et stort hopp for de fleste å komme seg opp til 1 million besøkende.

Elkjøp er den nettbutikken som troner på topp når det kommer til organisk trafikk, med en månedlig estimert trafikk på nesten 2 116 000 besøkende. Dette kan poengtere den sterke etterspørselen etter elektronikk, men også selskapets sterke SEO-performance.

Elektronikkaktøren har dessuten en traffic value på 6 447 813 kroner per måned. Ser man på gjennomsnittet for de ti aktørene på topp er traffic value ca. 3 350 170 kroner per måned.

Del artikkel: