ANNONSE

Salget blomstret under ”vårens Black Friday”

Henrik Jarl, CMO i CDON og Kristina Opsahl, Markedssjef i Elkjøp Norge.
therese.karlsrud.haugen

"Kan bli en populær handelsdag"

ANNONSE

Green Friday, også kalt "vårens svar på Black Friday", som svenske CDON innførte i 2016, fortsatte også i år. Markedsplassen har dog gjort noen endringer i kampanjen, som denne gangen gikk under navnet "Spring Friday" og varte i over én uke. Resultatet endte med en økning på 9 prosent i Norge og 14 prosent i Sverige.

Under kampanjen Spring Friday, som vi nettopp avsluttet, økte trafikken med ca. 10  prosent i gjennomsnitt på alle markeder sammenlignet med fjoråret. Vi ser en fin tilstrømning av nye kunder både i Sverige og Norge. Det er et bevis på at det var riktig beslutning å bytte navn til Spring Friday og at navnbytte ikke påvirket kampanjen negativt. Snarere tvert i mot, sier Henrik Jarl, CMO hos CDON, til vår søsternettside Ehandel.se.

Kategorier som skal ha gått bra under CDONs Spring Friday-kampanje er Hjem & Hage, Sport & Fritid, Leker & Spill samt Elektronikk, som ble den store vinneren.

Første gang for Elkjøp

Elektronikkjeden Elkjøp, som kjørte sin såkalte Green Weekend for første gang, kaller kampanjen  for "vårens vakreste eventyr".

Vi er godt fornøyde med dagen, med tanke på tiden vi fortsatt står i og at dette ikke er en etablert salgsdag hos oss. Green Friday og Green Weekend er ennå ikke like store som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday, men vi ser at dette på sikt så absolutt kan bli en populær handelsdag på vårparten, som bidrar til at kundene våre får sikret seg produktene som trengs nå når vi går mot sommeren, sier Kristina Opsahl, Markedssjef i Elkjøp Norge, til Ehandel.com.

Ekstra populære produkter hos Elkjøp var i år TV-er, telefoner, trådløse støvsugere, hvitevarer, gamingutstyr, robotgressklippere og husholdningsprodukter. Mens kundestrømmen til butikkene skal ha vært varierende ut i fra lokaliseringen, skal nettsalget ha vært jevnt over sterkt.

Nettsalget var sterkt gjennom hele helgen, og vi så en tredobling av antall ordre sammenlignet med samme tid i fjor, sier Opsahl.

Blivakker økte med 54 prosent

Også Brandsdal Group, men sine nettbutikker som Blivakker og Cocopanda, deltok på Green Weekend. For denne netthandelsaktøren er salgsperioden den fjerde største i året.

Omsetningsmessig økte salget med 54% mot 2019. Alle land viser knallsterke tall og vi er meget godt fornøyd. Hudpleie og hårpleie har naturlig hatt en stor vekst på grunn av stengte butikker og virksomheter. Alt fra hårfarge til hjemmespa produkter og håndkremer er produkter vi ser et økt salg på, sier Lene Johansen, markedssjef i Brandsdal Group.

I forkant av Green Friday spådde Prisjakt at kjøpefesten i stor grad ville utebli i år, som følge av coronakrisen og nedgangen i personlig forbruk. Blivakker opplever på sin side at langt flere tyr til nettet for å sikre seg noen kupp i den usikre tiden.

Kundene er nok mer enn noen gang opptatt av å få enkel tilgang på nett, gratis levert helt hjem til en god pris. Så blir det spennende å se fremover når både frisører og hudpleiere nå gjenåpner, sier Johansen.

LES OGSÅ: Klart for Green Friday: "Usikker på hvor mange som tør å slå til"

Del artikkel: