Blankt nei fra Snap
Nettbutikken har valgt Ă¥ selge produkter som er vanskelig Ă¥ markedsføre. I et intervju med Netthandel i fjor fortalte grĂ¼nderne hvordan innhold om syntetisk CBD, som er lovlig i Norge, fremdeles blir blokkert av en rekke medieplattformer.
Et Ă¥r senere har paret kommet lenger, men det er fremdeles en kronglete vei Ă¥ gĂ¥.
Det er ikke sĂ¥ enkelt. Vi har snakket med Google, Snap og Tiktok. Snap sier 100 prosent nei fordi de mener at produktene er ulovlig i Norge selv om vi sender inn dokumentasjon fra Mattilsynet. Det samme sier Tiktok. Meta har vi kommet i en OK dialog med, og de ønsker at vi fokuserer pĂ¥ sopp og ikke CBD – fordi det kan være vanskelig Ă¥ skille mellom organisk og syntetisk CBD, forklarer Salvensen.
Meta ser rett og slett pĂ¥ hver annonse selskapet gjør og tar deretter en manuell gjennomgang. Men ekteparet kan ikke «teste» for mye pĂ¥ denne mĂ¥ten, heller. FĂ¥r de for mange avslag pĂ¥ annonsene sine, deaktiveres hele kontoen.
Vi ser pĂ¥ muligheten for Ă¥ kunne ekspandere utenfor Norges grenser, for vi har agenturer i hele Norden. Hadde vi flytta til Sverige, kunne vi solgt bĂ¥de dit, til Danmark og Finland, forteller han videre.
Men foreløpig ønsker ekteparet Ă¥ holde seg i Norge, til tross for at det her er upløyd mark. PĂ¥ toppen av det hele er de fremdeles i en læringsprosess.
Hvordan har det første Ă¥ret med ny nettbutikk vært?
Det er jo veldig lærerikt, og vi er bare to. Vi hĂ¥ndterer alt det tekniske, betalingsløsninger, nye koder, og plukker bestillinger hjemme i kjelleren. Men det har vært veldig lærerikt, vi har lært mye om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, hatt møter med Posten, om import og toll, forteller grĂ¼nderen.
Produktene som selges i nettbutikken produseres i og importeres fra England. Og sendingene hjem til Norge kan ta fem dager, eller Ă©n mĂ¥ned. Da gjelder det Ă¥ finne den rette balansen nĂ¥r salget pĂ¥ visse produkter øker med 400 prosent pĂ¥ to mĂ¥neder.
Vi forsøker Ă¥ holde varelageret sĂ¥ lite som mulig for Ă¥ ikke binde opp kapital, samtidig som vi trenger nok varer pĂ¥ lageret.
Vil tidoble omsetningen
Just og Elizabeth Salvesen er imidlertid utelukkende positive hva gjelder fremtidsutsiktene. De mener markedet innen naturlige kosttilskudd og helseprodukter vil vokse.
Vi henger litt etter England og USA hvor dette er produkter som har vært i vinden lenge. Sopp har tatt over markedet for CBD i England, og flere gĂ¥r den veien. Folk vet mer om hva de ønsker Ă¥ putte i og pĂ¥ kroppen, og mange sklir over til naturlige produkter basert pĂ¥ sopp og røtter, sier grĂ¼nderen.
Hva gjelder det rent økonomiske har nettbutikken store mĂ¥l. Og sĂ¥ langt i Ă¥r ligger som nevnt salget per i dag rett under millionen. Og det positive driftsresultatet henger med.
Vi tenker i hvert fall Ă¥ bikke 5, om ikke 10 millioner kroner i omsetning, neste Ă¥r. Da kunne vi begge vært fulltidsansatte hvis vi skulle ønske det. Men, vi ønsker en sunn vekst. Dette Ă¥ret hadde vi to hovedmĂ¥l, det ene var Ă¥ bikke millionen, det andre var Ă¥ gjøre det med positivt driftsresultat.
Vi ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne doble fem og ti ganger nĂ¥r vi ser at markedet er som det er, runder han av.