Høsten 2019 kom et nytt nettapotek på banen, nemlig Sportsapoteket.no. Den daglige lederen Thomas Andersen fortalte da om perfekt timing og hvordan apotek på nett fremstod som et helt nødvendig alternativ til de fysiske butikkene.
Siden lansering har Sportsapoteket hatt en jevn vekst, og Andersen ser lyst på tiden fremover. Etter at coronaviruset brøt ut har selskapet opplevd en salgsøkning på 350 prosent, og deres antakelser om at nordmenn er klare for å bestille apotekvarer på nett bekreftes.
LES OGSÅ: Nytt nettapotek: "Timingen er perfekt"
Med beskjeden bruk av markedsføring så er vi god fornøyd med salget så langt. Vi ser en vekstkurve, og det gjør oss trygge på å øke satsningen fremover. Dette lover godt, sier Andersen.
Andersen tror også at endringen fra fysisk handel til netthandel vil bestå for mange - også etter at hverdagen er tilbake som før.
LES OGSÅ: Klare for gjenåpning - nettapotek forventer å selge 27 000 flasker med håndsprit
Vi så en eksplosjon i søk etter Antibac og munnbind da Covid-19 brøt ut og Norge ble lukket i midten av mars. Oppfordringene til Helsemyndighetene med blant annet å holde avstand, unngå steder med mange mennesker og steder der det kan være smittefare, har nok fått mange til å bestille sine apotekvarer og andre varer på nett, sier Andersen.
Sportsapoteket håpet ved oppstart å kunne hente inn ekstern kapital gjennom en folkeemisjon i mars. Dette lyktes de ikke med. I stedet fikk de hjelp av Innovasjon Norge og DNB, og nå inviterer de også eksterne investorer til å bli med videre.