Onsdag denne uken gikk Gmeet av stabelen i Oslo for første gang, hvor kvinner i handelsbransjen samlet seg på Clarion Hotel The Hub for å dele kunnskap og innsikt med hverandre. Dagen inneholdt intervjuer, foredrag, workshops og bobler i glassene.
Gmeet ble startet i 2017 av Sanna Thurdin, etter at hun hadde fått i oppgave av Ehandel å ekspandere det lignende eventet Emeet til nye markeder. Hun oppdaget at det ofte var menn som tok ordet og stod på scenen under tilsvarende konferanser, og det var da hun kom på idéen om Gmeet - for å oppmuntre kvinner til å ta mer plass.
Intervju på scenen
Gmeet Oslo ble innledet av et intervju med Sigrun Syverud, gründer og daglig leder av klesdelingsplattformen Fjong, som hun startet sammen med Marie Ameln og James Larsen i 2016. Etter å ha kjøpt en rekke dyre klær til å ha på seg i blant annet jobbsammenhenger så de behov for et rimeligere og mer bærekraftig alternativ - nemlig en utleietjeneste for klær mellom privatpersoner.
LES OGSÅ: Fjong lanserer abonnement for leie av klær
Under intervjuet delte Syverud også tanker rundt konkurransen i motebransjen samt hvordan denne bransjen kan bli mer bærekraftig. Syverud nevnte blant annet panteordninger som en fin måte å spare miljøet på, noe som for eksempel nettbutikken Villoid og turtøysprodusenten Stormberg har lansert.
Stemningen var avslappet og god under hele dagen, hvor alle deltagerne var engasjerte og bidro med sin kunnskap. Anneli Furustad og Jenny Linder, som begge er ambassadører for Gmeet, holdt også en workshop hvor deltagerne skulle analysere nettsider, og finne ut hva de synes var positivt og negativt sett fra kundens perspektiv.
Pinterest vokser
Deretter ble det arrangert boblelunsj på The Hub sin egen restaurant. Her fikk deltagerne tid til å mingle med andre de ikke hadde fått snakket med tidligere på dagen.
LES OGSÃ…: En hel dag om B2B i Oslo
Når pausen var over tok Emma Lythell, fra skoselskapet Flattered og markedsføringsbyrået Dot Sure over ordet, for å snakke om markedsføring på sosiale medier hvor spesielt Pinterest ble trukket frem flere ganger. Til slutt kjørte Lythell en workshop, hvor deltagerne skulle lage en egen digital markedsplan.
Historien om Kouture
Avslutningsvis fikk vi høre om Natalie Henriksen sin inspirerende reise med moteselskapet Kouture, som hun startet sammen med Sonena Rahber i 2011. I dag selger Kouture klær på Miinto, i egen fysisk butikk og egen nettbutikk. Henriksen kunne dessuten også meddele at de har gått løs på utleiemarkedet, i form av et helt nytt konsept. Mer om dette kommer i en egen artikkel på Ehandel senere i uken. Takk til alle som deltok på Gmeet Oslo!