ANNONSE

Satser alt på sykkeldrømmen - bikker 80 millioner i år

Foto: Unaas Cycling
Linn Adine Andersen

”Norges desidert største sykkelbutikk”.

ANNONSE

De to brødrene Emil og Espen Unaas startet med å selge hjulsett fra en kjellerbod i Oslo i 2008. I løpet av september flytter de nå selskapet til nye lokaler på 1500 kvadratmeter på Ensjø, og blir dermed Norges største sykkelbutikk. Dette forteller de om suksessen.

Ideen med hjulsettene vår kom i 2006 da jeg bodde i Kina, og lagsjefen på et sykkellag jeg syklet for hadde mye kontakter med diverse fabrikker som laget sykkelprodukter i karbonfiber. Espen Unaas, broren min, hadde en designoppgave på høgskolen hvor han ønsket å designe et nytt type hjulsett i karbonfiber. Så da fikk han realisert produktet han tegnet, og det ble såpass bra at vi begynte å selge dette, forteller Emil Unaas, med-gründer av Unaas Cycling, til Ehandel.

Unaas-brødrene solgte de første årene produkter fra kjellerboden. I 2011 ble det etablert et showroom ved Jordal i Oslo, dessuten startet de da salget av landevei- og triatlonsykler.

I dag er sortimentet utvidet, og stort sett alle som er ute etter en sykkel, finner det de ønsker hos Unaas Cycling. Denne høsten økes satsingen ytterligere.

Vi flytter til nye lokaler i løpet av september på Ensjø. Nå har vi verksted, butikklokale og lager på tre forskjellige plasser, men fra høsten får vi samlet alt under ett tak. Da blir det 1500 kvm med alt fra barnesykler til de råeste fulldempede elektriske, og vi kommer da til å bli Norges desidert største sykkelbutikk, hevder Unaas.

Fra å bare være to, har selskapet i dag åtte ansatte. Til vinteren vil de mest sannsynlig ha behov for enda fler. Unaas Cycling driver både butikk og nettbutikk - i tillegg til et fullverdig verksted, hvor tre fulltidsansatte tar i mot sykler på reparasjoner.

Fordeling i butikk mot nett er ca 75 prosent butikk og 25 prosent på nett. Men veldig mange kontakter oss gjennom nettsidene våre og fullfører salget i butikken. Nettbutikk er definitivt viktigere enn noen gang, men i vår bransje med relativt kostbare produkter vil gjerne kunder ha muligheten til å se og ta på produktet før de bestiller via nett, sier Unaas.

Hvert år siden start har selskapet hatt vekst, men Unaas påpeker at det har innebært mange tunge år med ekstremt mye jobbing, og treg vekst. 

Etterhvert som vi har fått bedre likviditet, og fått råd til dyktige ansatte har veksten gått mye raskere, og vi regner med å være rett i overkant av 80 millioner i 2021, og håper på en 20 prosent vekst i 2022, forteller Unaas.

Når det kommer til videre vekst, velger selskapet først og fremst å fokusere på det norske markedet, som Unaas beskriver som tøft.

Det norske markedet er ganske tøft, ettersom vi må konkurrere med de samme produktene konkurrentene selger via nettbutikker i land med mye mindre driftskostnader og hvor det er mer effektivt å få sendt produktene videre, sier Unaas, og fortsetter: 

Vi er helt avhengig av å være veldig skjerpet for å kunne stå imot presset fra aktører som har både mer ressurser enn oss, og som har en større kundegruppe og rimeligere kostnader. Norske kunder er også flinke til å se rundt og finne best mulig pris på utstyret de kjøper. Så service og rask tilgjengelighet er noe av det viktigste vi må fokusere på i tiden fremover.

Årlig selger selskapet et par hundre hjulsett i Asia gjennom en importør. Planer om videre ekspansjon er heller ikke utelukket.

Både i USA og Europa har Unaas vært i kontakt med flere aktuelle aktører - men her forteller gründeren at de velger å vente til de føler seg helt klare, både kapasitet- og ressursmessig.

Del artikkel: