For seks år siden lanserte Gineline Kalleberg og Mette Bordal Hansen nettbutikken KAOS. Med et mål om å endre konsumet blant småbarnsforeldre ved å tilrettelegge for morgendagens behov, kan de nå se tilbake på fem år med stødig vekst samt fornøyde kunder over hele verden.
Vi lanserte nettbutikken med to produkter i 2015. I ett år etter lansering håndterte vi KAOS ved siden av andre fulltidsjobber i reklamebyrå og mediehus, forteller Gineline Kalleberg, en av gründerne i KAOS, til Ehandel.
Som småbarnsforeldre selv erfarte de hvor kort levetid barneprodukter har. En uønsket bruk- og kast-mentalitet etablerte seg også hos Kalleberg og Hansen, før det ble klart at de måtte ta grep. KAOS består nå av funksjonelle produkter med den lett gjenkjennelige estetikken norsk design er anerkjent for.
LES OGSÅ: Slik ble de Norges største netthandelsby: "Janteloven står ikke like sterkt her"
Selskapet har årlig en gjennomsnittlig vekst på 100 prosent, og nettbutikken står for omtrent 85 prosent av salget i dag. De to gründerne har også et showroom på Bjølsen i Oslo, i tillegg til at de gjør noe salg til forhandlere i utlandet og direkte til konktraktsmarkedet i Norge.
Vi har solgt til utlandet fra dag en, det har vært viktig for å lære og kunne vokse organisk. Norge er foreløpig vårt største marked, men utlandet øker mest etter at vi la om til ny e-handelsplattform i februar i fjor. UK er foreløpig vårt største marked etter Norge, tett fulgt av Nederland, Belgia og Tyskland, forteller Kalleberg.
Etter fire år i drift bestemte Kalleberg og Hansen at de ønsket å droppe fordyrende mellomledd, og kuttet derfor alle forhandlere i Norge. Nå frakter de heller varene direkte fra produsentene til lager i Norge og Sverige, og deretter til kunden.
Vi kuttet alle forhandlere i Norge sommeren 2019, men har fremdeles noen forhandlere i utland der vi ikke klarer å nå målgruppen like godt på egenhand per i dag, sier Kalleberg.
Sekk av panteflasker
KAOS har et sterkt fokus på miljø og bærekraft - noe som er synlig i flere av produktene deres. KAOS Ransel er for eksempel laget av resirkulerte PET-flasker. Flaskene som benyttes i produksjonen kommer fra pant og forbrukeravfall, og det går med totalt 24 PET-flasker for å kunne lage én ransel.
Vi skal ikke bare lage ting fordi vi vil ha noe fint, vi skal drive innovasjon. Vi identifiserer behov og utfordrer status quo. Vi designer smart og produserer bærekraftig, og gir deg bedre alternativer. Vi utvikler ting for å vare lenger og til syvende og sist: lar deg kjøpe færre ting, skriver KAOS på sine nettsider.
Selskapet produserer også barnestoler og ribbevegger i materialer av heltre, tekstiler med GOTS-sertifiseringer, og pledd i samarbeid med norske Røros Tweed.
Vi skal alltid ta valg som gjør at barn kan være trygge og lykkelige. Det handler om alt fra sikkerhet og trygge produkter til riktig valg av materialer, og å produsere og distribuere med så lavt miljøavtrykk som mulig, skriver KAOS.
Global nettsatsing
Med en emisjon i starten av 2019 kunne gründerne styrke likviditeten. Dette viste seg senere å ha vært et avgjørende valg. Etter at de senere det samme året kuttet alle forhandlere var planen å gjøre en global satsing på nett - med en optimalisert e-handelsplattform. I februar 2020 lanserte de sin nye plattform, akkurat i tide før pandemien gjorde sitt inntog.
Det gav oss midler til å investere i vekst, samt litt lavere skuldre og bedre nattesøvn mens pandemien blomstret opp. Det føles litt avgjørende nå i retrospekt. Det finnes ingen gode tiltakspakker til sånne som KAOS; små bedrifter i vekst. Vi må i stedet doble innsatsen for å stå gjennom dette, forteller Kalleberg.
Videre for 2021 er planen klar for KAOS som skal fortsette veien mot utlandet. Duoen har dessuten blitt til en trio etter at de nylig økte teamet med en Custom Success Manager som avlaster flere av deres daglige oppgaver.
LES OGSÅ: Liste: Norsk tech gjør suksess med økt e-handel - her er de heteste selskapene
Vi skal ansette flere for å få mer gjort, og ellers gjøre det vi kan best: øke salg på nett. Vi skal også snuse på flere digitale løsninger og konsepter, ikke sove i timen og bare tenke varehandel. Pandemien har vært en bra påminner på at det er viktig å ha flere bein å stå på, så det tar vi med oss som stor motivasjon i arbeidet videre, sier Kalleberg.
Gründeren forteller at hun er lettet over å ha gjort et bra år i en bransje der mange det siste året har falt som fluer. Nå gleder de seg begge to til å vokse jevnt og trutt med nye marked for sine føtter.
Vi er stolte av å være en 100 prosent kvinnelig gründerbedrift som ble til rundt kjøkkenbordet, og som 5 år senere har fornøyde kunder i hele verden. Det er utrolig tilfredsstillende å ha gjort alt selv, avslutter Kalleberg.