Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Satser på fysisk butikk i krisen: ”Skrekkblandet fryd”

Gøril Pedersen og Frøydis Pedersen i FOGG.
therese.karlsrud.haugen

Åpnet ullbutikk midt på sommeren og under en pandemi.

ANNONSE

Små klesmerker og uavhengige butikker lever farlig i disse dager - på Grünerløkka velger likevel FOGG Gildeskål å satse på egen fysisk butikk. Inntil butikken åpner igjen operer de med "Klikk og hent".

FOGG, som ble startet av søstrene Gøril Pedersen og Frøydis Pedersen i 2011, spesialiserer seg på high-end luer, skjerf og ulltrøyer. Produktene selges gjennom både forhandlere i Norge, egen nettbutikk, og egen butikk på Grünerløkka i Oslo og i Gildeskål i Nordland.

LES OGSÅ: Virke frykter butikkdød - ber om åpning nå

Da FOGG åpnet sin første Oslo-butikk i juli 2020 var det planlagt som en 2-måneders pop up butikk. Mottakelsen på Grünerløkka var imidlertid så god at leiekontrakten er utvidet flere ganger og nå satser klesmerket på videre drift av egen butikk, tross corona-stengt hovedstad. 

Dette året har vært tøft med pålagt nedstengning og tilhørende omsetningssvikt, men mottagelsen FOGG har fått i Oslo, gjør at vi har troa på at vi er på riktig plass og gutser derfor på og satser videre, sier Gøril Pedersen, daglig leder, FOGG Gildeskål.

"Kanskje ikke logisk"

I vinter dukket det plutselig opp en rekke plakater utenfor mange lokale butikker på Grünerløkka, med et budskap om at små og uavhengige lokale aktører sliter under pandemien. Til tross for at FOGG er en relativt ny bedrift i bydelen merket selskapet en positiv effekt av #beholdoslo-stuntet.

Butikken skal ha gitt naturlig vekst for klesmerket med god eksponering, flere ansatte, samarbeidspartnere, gjester og kunder. Selskapet fremmer også andre norske designere og leverandører gjennom butikken, som de kaller ett arktisk univers. 

Det var skrekkblandet fryd. Butikkåpning med ullplagg midt på sommeren – under en pandemi var kanskje ikke logisk, men som bedriftseiere så vi en mulighet og grep den. Det gjør vi nå også, sier Frøydis Pedersen, kreativ leder, FOGG Gildeskål.

Del artikkel: