ANNONSE

Satser på miljø og netthandel - økte salget med 300 prosent 

Jo Egil Tobiassen, Anine Olivia Granlund, Camilla Gundersen og Marita Sollien i Northern Playground.
therese.karlsrud.haugen

Ny nettside førte til umiddelbar salgsvekst for friluftsbutikken.

ANNONSE

Det norske outdoormerke Northern Playground ble startet i 2014 og har tatt en solid posisjon innen bærekraft med holdbare materialer samt produksjon i Norge. Nå har selskapet lansert ny netthandelsplattform for å komme nærmere kunden. 

Den nye nettsiden ble lansert for et par uker siden og er bygd av byrået Iterate på plattformen Centra. Siden dette har Northern Playground økt salget med nærmere 300 prosent mot tilsvarende periode i fjor. 

Vi har hatt nettbutikk siden dag 1 sammen med at vi har levert til butikker over hele verden. Det nye nå, er at nettsalget står for mesteparten av omsetningen. Det er en sentral del av strategien fremover for å kunne få en tettere dialog med kunden, sier Jo Egil Tobiassen, gründer og daglig leder av Northern Playground, til Ehandel.

Konseptet ble til etter at Tobiassen og en kamerat hadde sett seg lei av å bli for varme på fjellet. De savnet produkter med bedre funksjonalitet og begynte dermed å sy selv. Det resulterte i de to første plaggene Zipbody og den prisvinnende Ziplongsen. 

De produktene var så bra at hele verden etter hvert har etterspurt dem. Samtidig som vi har vokst har vi oppdaget at vi er en del av en veldig skitten bransje og at vi må legge om kursen helt for å kunne leve med oss selv. I dag handler alt om å lage klær som varer et helt liv slik at folk begrenser konsumet – det er det eneste som betyr noe for å skape en mer bærekraftig verden.

Økte 100 prosent

Den nye nettsiden skal være et selvsagt valg i selskapets Direct-to-Consumer strategi.

Den gir oss en mulighet til å øke våre marginer og virkelig bygge en merkevare som er bærekraftig fra grunnen og som snakker til vår målgruppe. Lanseringen av vår nye side har vært en suksess siden dag en med økt salg og konvertering på over 100 prosent første måneden sammenlignet med samme periode i 2019, sier Tobiassen.

Tross den sterke satsingen på netthandel meddeler selskapet at de har stor tro på at fremtidens butikk er mer enn bare teknologi. Selskapet har derfor nylig åpnet dørene til sitt nye butikkonsept på Youngstorget i Oslo og ser ikke bort i fra at flere fysiske butikker kan bli aktuelt.

Inviterer kunder til å bidra

Med støtte fra Innovasjon Norge har Northern Playground også utviklet et crowfundingprosjekt, som skal implementeres i den nye nettbutikken.

Her skal de dele idéer med kundene for å sjekke hva folk vil ha det før de produserer. Gjennom crowfunding-systemet kan kjøperne være med på å både påvirke og finansiere fra idé til ferdig produkt. 

Vår crowfunding og crowfundingfuksjon er både innovativ og i tråd med vår community og bærekraftsstrategi. Når alt er på plass kommer våre kunder til å være med på å påvirke merkevarens utvikling og bidra til at vi faktisk lager produkter som selges og brukes med minimalt overskuddslager. Vi ser frem til å se hvordan konseptet utvikler seg når vi nå gjennom vårt samarbeid med Iterate og Centra fortsetter å utvikle vår Direct-to-Consumer strategi og introduserer konseptet til flere markeder globalt, avslutter Tobiassen. 

Del artikkel: