Grunnet coronaviruset måtte vintagebutikken stenge dørene fra midten av mars og frem til mai. Da fikk Velouria Vintage muligheten til å fokusere mer på nettbutikken. Gründer og daglig leder Åsa Formark fortalte til Ehandel i sommer at de under nedstengningen merket en markant økning på nett.
Nettsalget var noe høyere da vi hadde stengt butikken. Det er helt naturlig, men vi ser absolutt en positiv utvikling på nett. Mange har endret handlevanene sine og er nå enda mer positivt innstilt til netthandel, sier Formark til Ehandel.
Da vi snakket med Formark i sommer var det flere konsekvenser av coronaviruset som bekymret den daglige lederen. I tillegg til at det gikk færre fly og båter, hvilket økte fraktkostnadene, holdt flere leverandører i utlandet stengt, og import av varer ble vanskelig.
LES OGSÅ: Oslo sentrum etter krisen - slik overlever de lokale butikkene
Sommeren viste seg allikevel å bli en god handelstid for Velouria Vintage da nordmenn ferierte i eget land og benyttet seg av de små, lokale butikkene rundt om i Norge.
Vi har hatt en fin trend denne sommeren og så langt denne høsten. Det kan se ut som om det at vi ferierer hjemme i Norge er noe som er positivt for en liten butikk som oss, sier Formark.
I tiden fremover handler det om forberedelser til jul, og den daglige lederen forteller at de jobber aktivt med å finne de beste løsningene for julehandelen. Målet til vintagebutikken som holder til på Grünerløkka i Oslo er i år å nå ut til et bredere publikum. Formark har lagt merke til at å handle vintage til jul stadig blir mer populært, hvilket hun påpeker er en positiv trend for miljøet.
Vi har tro på at julesalget står stabilt. Det blir en annerledes jul for mange. Det er et år der vi ufrivillig har vært nødt til å holde oss hjemme. Kanskje unner vi oss noe ekstra denne julen, avslutter Formark.