Siviløkonomen Hanna Lindqvist, fikk idéen om Culina Fina, "det fine kjøkken" på latinsk, da hun underviste i faget netthandel på en videregående skole i Sverige. Hun ønsket å vise elevene at det faktisk går an å starte en vellykket e-handel.
Og hva trengs i et fint kjøkken? Jo, oppvaskkluter, såper og svamper. Nettopp det ble løsningen da Lindqvist ikke fikk oppvaskkluter til å matche sitt nyoppussede kjøkken.
Jeg ville ha et levende eksempel å vise frem og inspirere mine elever med at det virkelig går an å starte en e-handel. Jeg syntes oppvaskkluter som fantes på markedet var stygge, de passet ikke inn i et nyoppusset kjøkken, forteller Lindqvist til Ehandel.
Klutene hun selger kalles typisk Swedish dishcloth og er en svensk innovasjon oppfunnet av Carl Lindqvist i 1949. Samme etternavn betyr dog ikke at de to er i slekt, såvidt Hanna vet. Det som ér sikkert, er at nettbutikken har vist seg å bli en suksess.
I dag selger Culina Fina til Sverige, Norge og Tyskland. Neste steg er Nederland. Omsetningen vokser samtidig raskt, fra rundt 60 000 svenske kroner i oppstarten for tre år siden, til 1,7 millioner i 2020 og 2,7 millioner i 2021.
Jeg tør nesten ikke å håpe på en like stor omsetning i år, med tanke på den rådende situasjonen i markedet. Men jeg håper høsten blir bra, produktene mine er veldig gode og miljøvennlige julegaver, sier Lindqvist.
Miljøvennlige produkter
Foruten oppvaskkluter selger Lindqvist flere produkter som magnetiske svamp- og klutholdere, såper og svamper. Alt skal være så miljøvennlig som mulig, og dette ønsket stammer fra gründerens bakgrunn innen gjenvinning.
Hovedsatsingen, altså klutene, består av cellulose og bomull. Vil man av en eller annen grunn kvitte seg med kluten på et tidspunkt kan det altså komposteres.
Oppvaskkluten er laget av et fantastisk materiale, det er 70 prosent cellulose og 30 prosent bomull. Cellulosen kommer fra skog i Blekinge og bomullen er et restprodukt fra produksjon av blant annet klær.
Nederland next: Slik har hun inntatt Europa
For å kunne ekspandere i Europa har Lindqvist benyttet Amazon og Etsy til hjelp.
Det har vært viktig og Tyskland går fortsatt litt sånn halvveis, men jeg er håpefull – må jobbe mer og bredere med markedsføringen så tror jeg at det går an å løfte markedet. Jeg har egen hjemmeside på norsk, tysk, engelsk og svensk og selger til de markedene via dem. Men via Etsy selger jeg til hele verden, først og fremt USA og Canada, sier Lindqvist.