Schibsted fortsetter sin grønne satsing og delte i dag nyheten om at de gjennom Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor.
Det kanadiske selskapet benytter AI og data fra nettbutikkers systemer til å sette sammen offentlig tilgjengelig bærekraftsrelatert informasjon.
Vi er opptatt av å gjøre fremtiden enklere og mer bærekraftig både for folk og bedrifter, og alle selskapene våre trekker i denne retningen. Investeringen i kanadiske Arbor passer som hånd i hanske med denne ambisjonen, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Tech-selskapet kaprer ny storkunde – med flere på vei
Både merkevarer og produkter blir rangert ut fra en bærekraftsskala, hvilket skal gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne fotavtrykket til enkeltprodukter fra forskjellige produsenter.
Når en butikk tar i bruk Arbor, gjør man bærekraft til en sentral del av kjøpsopplevelsen, og det blir dermed enklere for forbrukerne å ta informerte valg. Når vi samtidig vet at en økende andel forbrukere er villige til å betale mer for et bærekraftig utviklet produkt, betyr det at Arbor også representerer et potensiale for økt inntjening, sier Laksfoss, og uttaler videre:
Hvis vi kan bidra til at omsetning på varer med lav verdi og margin flyttes til varer med høyere verdi og margin, men også lenger varighet - har vi både levd opp til vår ambisjon om å være en katalysator for vekst, samtidig som vi legger til rette for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Cathrine Laksfoss.
LES OGSÅ: Svensk tech-selskap får Schibsted på eiersiden: "Skal forenkle returer"
Gründeren av Arbor, Alex Todorovic, ser frem til å utrette en forskjell i samarbeid med Schibsted.
At våre nye deleiere har ambisjoner på vegne av både oss og klima, og ikke minst legger kraft og investeringer bak disse ambisjonene, er utrolig inspirerende. Vi gleder oss til å sette fart på det nye samarbeidet, og til å se hvilken forskjell vi kan utrette sammen, sier Todorvic.