Den siste uken har Schibsted investert i to nye digitale markedsplasser. Først i det norske tech-selskapet Campanyon, deretter i den svenske markedsplassen for bruktsalg, Plick.
Som en av de raskest voksende kategoriene innen bruktsalg, spesialiserer også Plick seg på kjøp og salg av preloved fashion. Markedsplassen kan sammenlignes med norske Tise, gjenbruksappen for kjøp og salg av brukte klær og interiør, som er spesielt populær blant unge forbrukere.
Ved å investere i Plick støtter vi grunnleggerne bak en av de viktigste utfordrerne på bruktsalgmarkedet for brukte klær blant unge forbrukere i Sverige. Tjenesten passer godt inn i Schibsteds strategi om å tilby forbrukerne transaksjonelle markedsplasser som gjør det enklere å kjøpe og selge brukte varer, sier Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces i Schibsted, i en pressemelding, og uttaler videre:
Det komplementerer også vårt formål om å bidra til en bærekraftig verden ved å gi folk muligheter og hjelpe dem til å ta smartere valg. I tillegg er de aktive i Schibsteds største nordiske marked, Sverige, så dette er virkelig en god match.
Plick ble etablert i 2013 og har i dag mer enn en halv million brukere. Med en ambisiøs vekstplan for det svenske markedet ser gründeren av Plick, Jimmy Heibert, svært frem til samarbeidet med Schibsted.
Det at Schibsted har vist en slik tro på oss, gir oss stor tillit til å fortsette den spennende reisen vi har begitt oss ut på. De besitter kompetanse som vi kan benytte oss av, og gjør oss i stand til å skalere vår virksomhet i det svenske markedet, sier Jimmy Heibert, administrerende direktør og gründer av Plick.
Blir majoritetseier i Campanyon
Også i det norske selskapet Campanyon har Schibsted gått inn på eiersiden med 11 millioner investerte kroner. Dette gjør Schibsted til den største individuelle eieren i selskapet. Lansert i april 2021 av Alexander Raknes og Kristian Qwist, har markedplassen Campanyon målet om å gjøre naturen lett tilgjengelig for alle.
De siste årene har mange fått øynene opp for camping, friluftsliv og ulike typer gårdsturisme, og markedet har et enormt potensial. Mange eier attraktive plasser som de ikke vet hvordan de skal leie ut, og våre tjenester gjør dette mulig, forteller Alexander Raknes, gründer av Campanyon, i en pressemelding.
Sammen med Schibsted håper Raknes at ny, verdifull ekspertise vil gi dem muligheten til å vokse. Totalt hentet selskapet over 15 millioner kroner i en emisjon i desember, og pengene vil blant annet bli brukt til markedsføring, salg og utvikling i både eksisterende og nye markeder.
Det er en voksende trend for markedsplasser som tilbyr bærekraftige løsninger og produkter, hvilket er en del av det Schibsted jobber med. Vi tror sterkt på teamet i Campanyon og turisttrenden som selskapet tar hensyn til. Vi er glade for å kunne støtte dem fremover med både kapital og erfaring, sier Dan Ouchterlony, EVP Schibsted Financial Services & Ventures.
Den digitale markedsplassen fungerer på samme måte som Airbnb, hvor brukerne registrerer seg som verter eller som bruker. Tjenesten er allerede lansert i 16 land, og en app skal være klar til lansering i begynnelsen av 2022.