ANNONSE

Schibsted kjøper bruktbilplattform

therese.karlsrud.haugen

Satser på ny tjeneste for bruktbilsalg.

ANNONSE

Schibsted, som blant annet eier Finn.no, kjøper nå bruktbiltjensten Nettbil fra Aller Media og Tjuvholmen Ventures. Det opplyser DN.

Tjenesten går ut på at forbrukeren registrerer sin bil på Nettbil.no og leverer den hos NAF eller Viking. Deretter legges bilen ut til auksjon, hvor forhandlere kan by på den.

Vi kjøper Nettbil fordi det er et nytt og spennende konsept, og et godt tilskudd for forbrukerne som en ny måte å selge bil på. Dette er et marked der noen selger bilen direkte, og noen gjør det hos forhandler. Dette er et tredje alternativ, sier toppsjef Christian Printzell Halvorsen i Finn.no, til DN.

LES OGSÅ: Varner og Hagen investerer i hjemleveringsselskap

"Kommer til å være aktivt involvert"

I følge DN anslår Nettbil å selge biler for 420 millioner kroner i 2019, men forventer å gå med underskudd i år som i fjor. Den høye omsetningen forklares av at betalingen skjer gjennom plattformen.

Hva kjøpesummen er blir ikke nevnt, men Schibsted skal visst nok få en eierandel på 67 prosent. De tre gründerne Anders Espelund, Thomas Hagen og Eirik Thorsen vil sitte igjen med resten.

Vi skal være en industriell eier og kommer til å være aktivt involvert i selskapet. Vi har planer for hvordan vi skal ekspandere produktet i markedet, men selskapet kommer til å bestå, sier Halvorsen.

Schibsted skal også nylig ha investert i Homely, som tilbyr boligalarmer.

LES OGSÅ: To måneder etter lansering - 20 000 har testet Svosj

Del artikkel: