ANNONSE

Schibsted øker og leverer inntekter på 651 millioner kroner fjerde kvartal

Kristin Skogen Lund, adm. direktør i Schibsted.
Linn Adine Andersen

Netthandel og distribusjon vokser.

ANNONSE

Mediekonsernet presenterer fredag morgen sine resultater for fjerde kvartal i 2022. I høydepunktene finner vi blant annet et brutto driftsresultat på 651 millioner kroner, en økning på tre prosent mot samme periode i fjor.

Jeg er glad for å kunne rapportere at konsernets ebitda endte 3 prosent over fjerde kvartal i fjor på 651 millioner kroner og bryter den nedadgående trenden sett de siste kvartalene. Den positive ebitda-utviklingen ble drevet av stor innsats i alle våre forretningsområder, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i konsernet, i en kommentar til resultatene fredag.

Nordic Marketplaces leverte en inntektsvekst på 6 prosent i kvartalet, til 1,2 milliarder kroner. Tilbudet "Fiks ferdig", som forenkler kjøp og salg mellom privatpersoner på markedsplassen Finn.no, skal ha bidratt til denne inntektsveksten.

Brutto driftsresultat her endte på 430 millioner kroner, hvilket er 1 prosent ned mot fjoråret.

Dette var et resultat av en endring i inntektsmiks, og fortsatte investeringer for å drive nye forretningsmodeller, sier Lund.

Nordic Marketsplaces skal styrkes

For første gang i 2022 opplever konsernet inntektsvekst innen netthandel- og distribusjon, hovedsakelig drevet av Helthjem Netthandel.

De øker med 22 prosent, mens Morgenlevering går ned hele 33 prosent. Sistnevnte er ned grunnet inflasjon og konsernet påpeker i sin rapport at fjorårets kvartal var sterkt preget av høye tall grunnet koronarelaterte nedstengninger.

For å oppsummere har vi navigert gjennom tøffe farvann i 2022 på en solid måte og benyttet fjerde kvartal til å ytterligere tilpasse oss endringene rundt oss, med fokus på å bringe kostnader ned og justere kapitallokeringen vår. Jeg ser nå frem til et år hvor vi skal styrke satsingen på vertikaliseringen av Nordic Marketplaces og sikre robusthet, sier Lund.

Del artikkel: