ANNONSE

Schibsted satser alt på markedsplassene

Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund.
Foto: Schibsted
Mediegiganten inngår intensjonsavtale med Stiftelsen Tinius.
Elisabeth Dahl Skjervheim
ANNONSE

I en pressemelding kommer det frem at Schibsted har inngått en intensjonsavtale med Stiftelsen Tinius vedrørende potensielt salg av selskapets medievirksomhet.

Salget vil innebære at Schibsteds nåværende forretningsområde News Media samt eierandeler i Polaris Media ASA og andre medievirksomheter vil bli skilt ut fra Schibsted til et eget selskap, som selges til og blir privateid av Stiftelsen Tinius.

Samtidig vil den gjenværende virksomhet gå under navnet “Schibsted Marketplaces”, som et børsnotert selskap. Denne vil bestå av de nåværende forretningsområdene Nordic Marketplaces, som inkluderer Delivery, samt Growth & Investments.

Denne dagen markerer enda et historisk øyeblikk for Schibsted, med et stort strategisk steg som gjør det mulig for våre to kjernevirksomheter, News Media og Nordic Marketplaces, å nå sitt fulle potensial som selvstendige selskaper, sier Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund og fortsetter:

Vi er sikre på at denne beslutningen vil komme alle interessenter til gode, og vi vil gjøre alt vi kan for å sikre en god overgangsperiode og en spennende fremtid for begge disse selskapene.

Verdien ligger i markedsplassene

Bakgrunnen for intensjonsavtalen begrunnes med at begge virksomhetene har større potensial som selvstendige selskaper enn innenfor dagens selskapsstruktur.

Schibsteds styre og ledelse har derfor jobbet sammen med Stiftelsen for å finne en strukturell løsning som utnytter det potensialet, og samtidig sikrer og utvikler samfunnsrollen til Schibsteds nyhetsvirksomhet, forteller Schibsted-styrets nestleder Rune Bjerke.

Den gjenværende virksomheten inkluderer Finn, i tillegg til andre markedsplasser som Blocket i Sverige, og Schibsted Delivery som blant annet inkluderer selskapene Helthjem, Morgenlevering, Distribution Innovation og Schibsted Distribusjon.

Den største finansielle verdien ligger i markedsplassene, og en stor andel av våre aksjonærer eier for å være eksponert mot markedsplasser, forteller Skogen Lund til E24.

Ifølge Omni har Schibsted har allerede steget 10 prosent på Oslo Børs etter å ha annonsert at konsernet splittes i to deler.

Samlet verdi av intensjonsavtalen er satt til 6,2 milliarder kroner. Signering av endelige avtaler og gjennomføring av transaksjonen forventes å finne sted i første halvår 2024.

Del artikkel: