Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Schibsted vil ikke selge Helthjem helt ennå – "vil bli et attraktivt e-handelsselskap"

Christian Printzell Halvorsen, adm. dir. i Schibsted Marketplaces // Foto: Schibsted
"Over tid er vi kanskje ikke den rette eieren."
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

I dag arrangerer Schibsted Marketplaces en kapitalmarkedsdag for investorer, analytikere og media i Barcelona.

Selskapet har etter splittelsen med Schibsted Media gjort en rekke grep for å forenkle organisasjonsstrukturen. Blant annet har omstruktureringen medbrakt salg av en rekke tjenester, som jobbtjenester i Sverige og Finland. Selskapet er også på jakt etter nye eiere til prissammenligningstjenesten Prisjakt.

LES OGSÅ: Schibsted selger Prisjakt og legger ned flere jobbtjenester

Men, leveringstjenesten Helthjem er ikke Schibsted helt klar for å gi slipp på enda. Det forteller administrerende direktør i Schibsted Marketplaces, Christian Printzell Halvorsen, i et intervju med Finansavisen TV (FA TV) tirsdag formiddag.

ANNONSE

Det er kjempegøy å se på vår Delivery-tjeneste med Helthjem, den vokser jo veldig kraftig for tiden. Det vi har sagt er at vi ønsker å beholde Delivery som en del av Schibsted Marketplaces, fordi det er et viktig strategisk element i å utvikle Torget-kategorien i Norge. Også ser vi at over tid er vi kanskje ikke den rette eieren av Delivery – da vil det bli  attraktivt e-handelsselskap som sannsynligvis kan stå på egne ben med en annen eierstruktur, sier Halvorsen til FA TV.

LES OGSÅ: Schibsted om salget av Prisjakt: "Skal spille en viktig rolle for e-handlerne fremover"

Han bekrefter at synergiene mellom segmentet Delivery, som blant annet består av Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation, og Nordic Marketplaces (Finn.no, Blocket og DBA), er svært gode.

Det gir en utrolig god brukeropplevelse når vi kan integrere Torget og Fiks Ferdig med leveranser på døra, sier Halvorsen.

Han forteller videre at markedsplasselskapet ser store utviklingsmuligheter i alle de nordiske landene. Nå handler alt om å forenkle slik at man kan ta lederposisjonen innen samtlige satsinger, i samtlige land i Norden.

Det handler om å forenkle og satse på de områdene vi ser potensiale i. Vi forenkler porteføljen, og selger unna fordi det ikke faller helt innenfor det vi betrakter som vår kjerne. Det andre vi gjør er at vi skal satse på de tjenestene hvor vi ser at vi har en ledende posisjon eller hvor vi kan ta en ledende posisjon. Det har vært vanskelig i Sverige og Finland, forteller Halvorsen og henviser til salget av blant annet jobbtjenestene i de nevnte markedene.

LES OGSÅ: Schibsted Marketplaces vil kutte 250 stillinger: "Ikke en engangshendelse"

Del artikkel: